آمریکا: اگر ایران از مذاکرات برای توسعه برنامه اتمی خود استفاده کند، فشار را تشدید می‌کنیم

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفته است اگر ایران بخواهد از مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام به‌عنوان پوشش و بهانه‌ای برای تسریع برنامه هسته‌ای خود استفاده کند، ایالات متحده و متحدان آن نیز فشار بر تهران را تشدید خواهند کرد.

رابرت مالی در مصاحبه با برنامه انگلیسی ساندز شبکه بی بی سی که روز شنبه ششم آذر منتشر شده تصریح کرد، اگر ایران فکر می‌کند که می‌تواند از این زمان برای ایجاد اهرم‌های نفوذ بیشتر استفاده کند و سپس [به میز مذاکره]بازگردد و بگوید که چیز بهتری می‌خواهد، کار به این سادگی نخواهد بود. ما و شرکای ما [ فریب] این کار را نمی‌خوریم.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام از فروردین ماه سال جاری با حضور کشورهای حاضر در این توافق در وین پایتخت اتریش آغاز شد. اما از خرداد امسال به‌دنبال انتخاب ابراهیم رئیسی به مقام ریاست‌جمهوری این گفت‌وگوها پس از شش دور مذاکره متوقف شد. قرار است دور هفتم این مذاکرات از روز هشتم آذر در وین از سر گرفته شود.

به دنبال خروج ایالات متحده از برجام، ایران نیز با عدول از این توافق برنامه هسته‌ای خود را توسعه و همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را کاهش داده است.

رابرت مالی در ادامه این مصاحبه گفته است، اگر رویکرد ایران این باشد که سعی کند از مذاکرات به عنوان پوششی برای تسریع در توسعه برنامه هسته‌ای خود استفاده کند و همزمان راه تعلل در مذاکرات را در پیش بگیرد، باید به گونه‌ای پاسخ دهیم که ترجیح ما نیست.

نماینده آمریکا در مذاکرات غیر مستقیم با ایران تصریح کرد، در آن صورت، هیچ کس نباید تعجب کند اگر در آن مقطع فشارها بر ایران افزایش یابد.

رابرت مالی در ادامه گفت، امیدواریم که به آن (نقطه) نرسیم، اما اگر به این نتیجه رسیدیم، فشارها باید افزایش یابد تا این پیام به ایران ارسال شود که راهی که انتخاب کرده اشتباه است.

او اضافه کرد، این‌گونه نیست که (ایران) یک مسیر متفاوت در اختیار دارد، چرا که این مسیر به صورت نامحدود باز نخواهد بود.

این دیپلمات آمریکا تصریح کرد که اقدامات ایران در پیشرفت و توسعه برنامه هسته‌ای خود ماهیت توافق برجام در سال ۲۰۱۵ را به خطر می‌اندازد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز گذشته گفته بود که تجدید مذاکرات در دوران ابراهیم رئیسی، موضع آمریکا را نسبت به دورانی که حسن روحانی رئیس جمهور ایران بود، «تغییر نداده» بلکه باید دید «چگونه موقعیت خود ایران را تغییر داده است».

رابرت مالی اضافه کرده بودکه دولت جو بایدن آماده «لغو همه تحریم‌هایی است که با برجام مغایرت دارد» ولی اگر ایران مسیر دیگری انتخاب کند، آمریکا گزینه‌های دیگری در اختیار دارد که برای همه آشنا هستند.

ایران که تا چندی پیش تاکید داشت که باید «تمامی تحریم‌های آمریکا» لغو شود، ظاهرا در روزهای گذشته اندکی لحن خود را تغییر داده و گفته که خواهان لغو همه تحریم‌هایی است که پس از خروج دولت دونالد ترامپ از توافق، علیه ایران، اعمال شده است.

ورود هیئت مذاکره کننده ایران به وین

علی باقری کنی٬ معاون وزیر خارجه که ریاست هیات مذاکره کننده ایران در نشست روز دوشنبه با اعضای گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا را برعهده دارد٬ شنبه وارد وین٬ پایتخت اتریش٬ شد.

در همین زمینه ٬‌استفانی لیختنشتاین، خبرنگار حوزه دیپلماسی در اتریش در توئیتی نوشت که شنیده‌ حاکی است که تعداد اعضای هیات مذاکره کننده ایران ۴۰ نفر است.

گزارش‌های در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که که شماری مقام های بلندپایه اقتصادی و سیاسی در این هیئت حضور دارند از جمله غلامرضا پناهی٬ معاون ارزی بانک مرکزی،مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت خارجه،محمد هادی سبحانیان٬ معاون بین‌الملل وزارت اقتصاد و رضا نجفی٬ معاون حقوقی وزارت خارجه ایران.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده این کشور در مذاکرات احیای برجام، نیز به گزارش در خصوص این هیئت واکنش نشان داده و توییتی نوشته است٬ ترکیب بسیار چشمگیر هیئت جدید ایرانی در مذاکرات وین! من معتقدم که باید این را به عنوان دلیلی بر قصد جدی (ایران) تفسیر کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۸ نوامبر ۲۰۲۱