فریدون عباسی: فخری‌زاده سیستم سلاح هسته‌ای را ایجاد کرده بود

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی می‌گوید چون فخری‌زاده سیستم دست‌یابی به بمب اتمی را ایجاد کرد اسرائیل به او حساس بود. عباسی این سخنان را در نخستین سالروز ترور فخری‌زاده که ایران اسرائیل را مسئول آن معرفی می‌کند عنوان کرد.

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت شنبه، ششم آذر متن گفت‌وگوی مفصلی با فریدون عباسی را منتشر کرد که با انگیزه مرور زندگی و فعالیت‌های محسن فخری‌زاده در سالروز ترورش انجام شده است.

عباسی در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد رئیس سازمان انرژی اتمی بود و اکنون نماینده حوزه انتخابیه کازرون و کوه‌چنار در مجلس شورای اسلامی است.

او با اشاره به سابقه ربع قرن همکاری و دوستی نزدیک با محسن فخری‌زاده می‌گوید از آنجا که اطلاعات و تصویری از فخری‌زاده منتشر نمی‌شد او برای اسرائیلی‌ها حکم یک “جعبه سیاه” را داشت.

“جعبه سیاه” تحریم شده

این جعبه سیاه چندان هم ناشناخته نبوده و در سال ۸۵ در یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تحریم شد و به گفته عباسی اسرائیل یک سال قبل‌تر برای کشتن او “تیم ترور” تشکیل داده بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل حدود دو سال و نیم قبل از ترور فخری‌زاده او را “پدر بمب اتمی ایران” معرفی کرد و خواهان به یاد سپردن نام او شده بود.

نماینده کازرون در مجلس ادعا کرده وقتی اسرائیل متوجه “رشد همه جانبه کشور در بحث ماهواره و موشکی و هسته‌ای” شد و “ما از مرزهای مختلف دانش عبور کردیم” مسئله برایش جدی‌تر شد.

درباره چگونگی کشته شدن فخری‌زاده هنوز ابهام‌های زیادی وجود دارد، با این حال مطابق برخی گزارش‌ها او سرپرستی و پیشبرد برنامه‌هایی را بر عهده داشته که هدف نهایی آنها تولید بمب اتمی بوده است.

“سیستم” تولید سلاح هسته‌ای

اکنون دوست و همکار دیرین فخری‌زاده به نوعی بر این گمانه‌زنی صحه می‌گذارد. او در گفت‌وگو با روزنامه ایران به طور تلویحی تائید کرده که علت ترور برخی “دانشمندان هسته‌ای ایران” تلاش آنها برای دست‌یابی به بمب اتمی بوده است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به فتوای رهبر حکومت اسلامی درباره حرام بودن سلاح اتمی می‌گوید: «منتها فخری‌زاده این سیستم را ایجاد کرده بود.»

فریدون عباسی افزود” «[فخری‌زاده] مسئله‌اش هم فقط دفاع از کشور خودمان نبود. زیرا کشور ما پشتیبان جبهه مقاومت است و وقتی شما وارد این مسائل بشوید، صهیونیست‌ها حساس می‌شوند.»

منظور کارگزاران جمهوری اسلامی از “جبهه مقاومت” مجموعه‌ای از گروه‌ها مانند حزب‌الله لبنان، اسلامگرایان افراطی حماس، و گروه‌های نیابتی تحت حمایتش در یمن، عراق و سوریه است که مهم‌ترین هدف خود را نابودی اسرائیل عنوان می‌کنند.

“قوه عاقله نظام” پشتیبان فخری‌زاده

عباسی همچنین ادعا کرده که با روی کار آمدن دولت حسن روحانی چون دنبال مذاکره و صلح با غرب بود تلاش زیادی شد تا فخری‌زاده و همکارانش محدود شوند “اما قوه عاقله نظام اجازه نداد که چنین اتفاقاتی بیفتد”.

او مدعی شد وقتی برنامه کنار زدن فخری‌زاده به خاطر مخالفت “قوه عاقله نظام” ناکام ماند اسرائیل برنامه ترور او را جدی‌تر در دستور کار قرار داد.

مطابق گزارش‌ها، خودروی حامل فخری‌زاده بعد از ظهر هفتم آذر ۹۹ در جاده آبسرد نزدیکی دماوند هدف رگبار تیرباری قرار گرفته که در یک وانت نیسان کارگذاشته شده بود. این وانت پس از انجام عملیات منفجر شد و ظاهرا سلاح کار گذاشته شده در آن از راه دور کنترل شده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی چند روز پس از این واقعه می‌گوید اسرائیل از ۲۰ سال پیش در پی ترور فخری‌زاده بوده و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی از این مسئله و حتی محل وقوع آن اطلاع داشته‌اند “اما این بار دشمن از سبک و شیوه کاملاً جدید، حرفه‌ای و تخصصی استفاده کرد که متأسفانه توانستند موفق شوند”.

محمود علوی، وزیر وقت اطلاعات نهادهای امنیتی محافظ فخری‌زاده را که ظاهرا از سپاه پاسداران بوده‌اند به بی‌توجهی به هشدارهای این وزارت‌خانه متهم کرده و می‌گوید یک “عضو اخراجی نیروهای مسلح” در ترور فخری‌زاده دست داشته و پس از اجرای عملیات از کشور خارج شده است.

این که چه کسانی در این عملیات دست‌ داشته‌اند هنوز کاملا مشخص نشده اما درباره ربط ترور محسن فخری‌زاده و ارتباط آن با فعالیت‌های او در ایجاد “سیستم” ساخت بمب اتمی رسانه‌های اسرائیلی هم مطالبی نوشته‌اند.

روزنامه اسرائيلی یدیعوت آخرونوت، آذر ماه سال پیش در گزارشی نوشت، دستگاه امنیتی اسرائیل (موساد) سال‌ها پیش موفق شده با جذب یکی از همکاران نزدیک فخری‌زاده به نوار یک سخنرانی او دست پیدا کند که در آن از تلاش برای ساخت پنج کلاهک اتمی سخن می‌گوید.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۲۸ نوامبر ۲۰۲۱