هشدار رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره طرح صیانت

۱۰نکته مهمِ نامه‌ی مرکز پژوهش‌ها درباره طرح مجلس برای محدودکردن اینترنت

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در نامه‌ای به رضا تقی‌پور رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» موسوم به طرح صیانت، برخی ایرادات و فواید این طرح را از این مرکز کارشناسی بیان کرد.

۱. از نخستین ایرادهای اشاره‌شده، ایرادهای حقوقی درباره نقض قانون اساسی است و. یکی از آنها محدود شدن آزادی‌های فردی است که این طرح به آن دامن می‌زند.

در بخش ایرادات وارد بر این طرح، «ناامنی پایدار در اقتصاد دیجیتال با دادن اختیارات متعدد سیاستگذاری و تنظیم‌گری و اجرا به کمیسیون» و «ایجاد بی‌ثباتی در قوانین و مقررات اقتصادی، به مخاطره افتادن امنیت سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی‌ناپذیری محیط کسب‌وکار» و «محدودیت‌های اقتصادی متعدد برای پلتفرم‌های داخلی و کاربران شاغل و صاحبان کسب‌وکار در پلتفرم‌های خارجی» مهمترین معضلات آن از منظر اقتصادی قید کرده است.

۲. اما مهمترین معضلات فنی طرح که در این نامه آمده می‌شود شامل «نادیده گرفتن ملاحظات فنی مرزبانی فضای مجازی»، «توجه ناکافی به اقتضائات فنی اختصاصی هرکدام از خدمات پایه کاربردی» و «احتمال مسدودی گسترده و بدون آمادگی درصورت اجرای مفاد قانون یا عدم اجرای قانون به‌خاطر مخاطرات آن».

نامه رئیس مرکز پژوهش‌ها در حالی بر «احتمال مسدودی گسترده» در فضای مجازی اشاره می‌کند که مسوولان و دست‌اندرکاران این طرح که سعی داشتند آن را به مردم بقبولانند، همواره تاکید داشتند که مطلقا فیلترینگ و مسدودسازی در کار نبوده و این القای دشمنان است! حالا با این نامه مشخص شده که نه تنها احتمال مسدودی وجود دارد که این مسدودی «گسترده» و «بدون آمادگی» در برنامه بوده است.

۳. اما ایرادات اجتماعی ناشی از این طرح، در صورت تبدیل شدن به قانون دامنه بیشتری از افراد جامعه را می‌گیرد و این نامه به آنها اشاره کرده است:

«کاهش سرمایه اجتماعی نهادی در کشور» که در این نامه آمده به زبان ساده‌تر می‌شود بی‌اعتمادی بیش از پیش به حاکمیت که از نظر جامعه‌شناسان می‌تواند به فاصله گرفتن بیشتر مردم از دستگاه‌های حاکمیتی منجر شود.

این نکته در نگاه مرکز پژوهش‌های‌ مجلس برجسته بوده که بندی دیگری را هم به همین مورد اختصاص داده و به وضوح گفته این طرح «تعمیق فاصله و شکاف حاکمیت و مردم» را در پی‌ دارد.

فاصله بین مردم و حاکمیت در حال حاضر هم فاصله قابل تاملی است که نمود آن را می‌توان در میزان مشارکت مردمی در دو انتخابات اخیر مجلس در سال ۹۸ و انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ برشمرد؛ دو انتخابات با رکوردهای پایین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ جمهوری‌اسلامی.

۴. مورد دیگر «ترغیب نخبگان به مهاجرت» که مورد انتقاد دستگاه‌های حاکمیتی نیز هست؛ موردی که البته الان هم جریان دارد ولی مقامی‌ بلندپایه در اندازه‌ی سورنا ستاری معاون علمی ریاست‌جمهوری که مهاجرت نخبگان را از ایران که به فرار مغزها مشهور است رد می‌کرد و آن را دروغی‌ بزرگ می‌خواند.

با وجود این مواضع ستاری، چندی پیش آیت‌الله خامنه‌ای، رهبرانقلاب، در سخنانی از مهاجرت نخبگان انتقاد کردند و تسهیل و ترغیب نخبگان به مهاجرت را «خیانت» توصیف کردند.

برگرفته از سایت روزآروز، ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱