استاد فرهود «ژن خوب» چقدر کارآ ست، وقتی مدام در معرض عقب مانده ترین نوع آموزش و پرورش قرار دارد؟

شکوه میرزادگی
روز گذشته خبرگزاری ایسنا گفتگویی داشته با «پرفسور داریوش فرهود» که از ایشان به عنوان «پدر علم ژنتیک ایران» نام می برند ایشان ضمن ابراز نگرانی از طرحی که حکومت اسلامی به آن نام «جوان سازی و صیانت از جمعیت کشور» داده است، می گویند: «مرتب عنوان می‌کنند که برای فرزند اول این رقم را پرداخت می‌کنیم و برای فرزند دوم هم رقم دیگر؛ بحث فرزندآوری به (رقم پرداختی و) میلیون نیست. فرزند که به دنیا می‌آید فقط بحث خرج (و هزینه‌ها) نیست. آینده‌ای که پدر برای فرزند خود تصور می‌کند، اهمیت دارد و باید به آن فکر کرد». استاد فرهود ضمنا به «سونامی کمبود پزشکان» اشاره می کند و این که « جراحی قلب در ایران درحال از بین رفتن است و کسانی که باید دوره‌های فلوشیپ را بگذرانند، نیستند و به محض پایان تحصیل پزشکی، ‌برای تخصص به خارج از کشور می‌روند»

اما هر چه گفته های ایشان در مورد فرار مغزها و بی توجهی مسئولین حکومتی درست و منطقی ست، موضوعی را که ایشان در انتها گفته اند، به نظر من نادرست می آید؛ یا بهتر است بگویم مطرح کردن آن به این سادگی نیست و بحث های مهم و کارشناسانه ای را می طلبد. ایشان می گویند:« فقط فرار مغزها نیست که مهم است بلکه فرار ژن هاست. وقتی یک جوان از کشور می‌رود با یک خارجی ازدواج می کند و بچه او آمریکایی می شود، ژن ایرانی را برده است. این افرادی که می‌روند، هوشمندترین افراد کشور هستند. آنها هم این افراد را غربال می‌کنند و بهترین ژن‌های ما را می‌گیرند. چرا باید کاری کنیم که این جوانان از مملکت بروند؟!»

پرسش من از استاد فرهود گرامی این است که اگر این جوان ها فرار نکنند، چه برسر «ژن ایرانی» آنها خواهد آمد؟ در همین ۴۲ سال، حکومت اسلامی انسان هایی را تربیت کرده، که در صد بسیار بالایی از آن ها نه تنها جزو هوشمندترین افراد آن کشور نیستند، بلکه روز به روز به جای پیشرفت، پس رفته اند. به راستی اگر معتقد به ژن خوب و بد باشیم؛ آیا می توانیم بگوییم داشتن صرفا ژن ایرانی، برای هوشمند بودن (یا ژن خوب داشتن) کافی ست؟ و اگر پاسخ مثبت است«ژن خوب» یک انسان چقدر کارآ می تواند باشد وقتی که مدام در معرض عقب مانده ترین نوع آموزش و پرورش قرار داشته باشد؟

من طی چهل و یک سالی که در کشورهای اروپایی و آمریکا بوده ام، و با نوجوان ها و جوان هایی آشنا شده ام که از پدر یا مادر غیر ایرانی بوده اند، بیشتر آن ها را، به مراتب ایرانی تر و هوشمندتر و با فرهنگ تر از بسیاری از کسانی دیده ام که در این مدت زیر تسلط فرهنگی بوده اند که حکومت اسلامی بر مردمان ایران تحمیل کرده است.

برگرفته از سایت بنیاد میراث پاسارگاد، ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱