تداوم فقر و نداری برای مردم و وعده و نمایش از مقامات جمهوری اسلامی!

در حالی که هر روز چهره‌ای تازه از فقر در ایران نمایان می‌شود، مقامات جمهوری اسلامی از یکسو به دنبال نمایش حمایت از مردم هستند و از سوی دیگر با تصمیمات نادرست سبب گسترش فقر در کشور می‌شوند.

درآمدهای ناچیز و فاصله عمیق میان هزینه‌ها و درآمدها سبب شده اقشار مختلف کارگر و حقوق‌بگیر و بازنشسته با مشکلات زیادی برای تأمین ضروری‌ترین هزینه‌های زندگی روبرو باشند. سفره‌های مردم هر هفته کوچکتر می‌شود دیگر حتا مواد غذایی ضروری در سبد خرید خانوارها جایی ندارد.

برای نمونه اسماعیل مرادیان نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفته که میزان خرید میوه در شب یلدا ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته که بیماری کرونا در کشور همه‌گیر شده بود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه میوه افزایش قیمت ملموسی نداشته است گفته قیمت سایر کالا‌های اساسی آنقدر در کشور روند صعودی به خود گرفته که خرید میوه از سبد خانوار‌ها حذف شد و بار‌ها در میدان اصلی میوه و تره‌بار بدون خریدار ماند. به همین دلیل سیاستی برای افزایش نرخ میوه اعمال نشد و قیمت‌ها ثابت ماند.

همچنین مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بار فروشان گفته حدود ۵ هزار تن هندوانه، ۶ هزار تن انار در میدان میوه و تره‌بار برای نیاز مردم در شب یلدا توزیع شد. در مجموع به مناسبت این شب حدود ۱۷ هزار تن میوه در میدان توزیع کردیم.

او با اشاره به خلوت بودن میدان بعد از یلدا، گفته که «امروز باری در میدان خالی نشد و اگر بار می‌آمد چندان خریداری نداشت و این نشان می‌دهد واحد‌های صنفی و غرفه‌داران از روز گذشته هنوز بار دارند.»

همچنین مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاک تهران روز گذشته اعلام کرد که تقاضا برای پوشاک امسال به طرز شدیدی کاهش پیدا کرده است. متاسفانه یکسری از دهک‌های جامعه دیگر پوشاک نو مصرف نمی‌کنند یا مصرف آنها به حداقل رسیده است. بنابراین شرایط اقتصادی تاثیر بسیار زیادی روی رفتار مصرف‌کننده داشته و شاهد افت شدید تقاضا در سطح جامعه هستیم.

مجید افتخاری افزوده که دهک‌های بالای جامعه یعنی دهک ۱۰ و ۹ تمایل زیادی به مصرف کالای ایرانی ندارد، بخش دیگر هم به دلیل مسائل اقتصادی چرا بحران فروش هستند. ما دچار ریزش از نظر دهکی بوده‌ایم یعنی کسی که چند سال پیش در دهک ۷ جامعه بوده الان قطعا در این دهک نیست، در یک شرایط بد اقتصادی هستیم که روی بازار پوشاک هم تاثیر می‌گذارد.

از سوی دیگر دولت در نظر دارد ارز ترجیحی یا همان دلار ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات کالاهای ضروری از جمله نهاده‌های دامی حذف کند. فعالان صنفی و کارشناسان اقتصادی معتقدند با حذف ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی قیمت گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات با افزایش بیشتری نسبت به گذشته روبرو خواهد شد.

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در اینباره گفته که «ما هم شنیدیم ارز دولتی حذف شده است اما هنوز در این مورد نامه‌ای ابلاغ نشده است. مسلما با حذف ارز دولتی مرغ و تخم مرغ گران می‌شود اما هنوز درباره میزان افزایش قیمت تصمیمی نگرفتیم.»

اینهمه در حالیست که امسال به دلیل افزایش هزینه‌های سربار و نوسان قیمت ارز ۲۰ درصد مرغداری‌ها تعطیل شدند. رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ گفته بود که «چهار دلیل برای تعطیلی مرغداری‌ها وجود دارد. اول آنکه خوراک به موقع به دست مرغداران نرسیده و سرمایه‌گذاری آنها مستهلک شده دیگر برای آنها توجیه نداشته است.»

در این آشفته‌بازار اما برنامه‌های حمایتی دولت نیز یا نمایشی است یا در صورت اجرا هم کاملاً بی‌اثر و ناکارآمد هستند. فقر و نداری مردم اما ابزاری در دست نهادها و سازمان‌ها و چهره‌های مختلف شده تا با اجرای نمایش حمایت از فقرا، شأن و کرامت مردم را به بازی بگیرند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱