عربستان با کمک چین موشک بالستیک تولید می‌کند

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی می‌گوید که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا ارزیابی کرده‌اند که عربستان سعودی اکنون به طور فعال مشغول تولید موشک‌های بالستیک با کمک چین است.

سی‌ان‌ان روز پنجشنبه نوشت که این برنامه می‌تواند اثرات قابل توجهی در سراسر خاورمیانه داشته باشد و تلاش‌های دولت بایدن برای مهار بلندپروازی‌های هسته‌ای رژیم ایران را پیچیده کند. ایران، رقیب اصلی منطقه‌ای عربستان به شمار می‌رود.

سی‌ان‌ان به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که عربستان در گذشته از چین موشک‌های بالستیک خریداری کرده است، اما هرگز تاکنون گمان نمی‌رفت که توانایی تولید چنین تسلیحاتی را داشته باشد.

گزارش سی‌ان‌ان می‌گوید که تصاویر ماهواره‌ای که این شبکه در اختیار دارد همچنین نشان می‌دهد که عربستان در حال حاضر این سلاح‌ها را دست‌کم در یک سایت، تولید می‌کند. به گفته دو منبع آگاه، مقامات آمریکایی در نهادهای متعدد، از جمله شورای امنیت ملی در کاخ سفید، در ماه‌های اخیر از اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای که از انتقال‌های متعدد فناوری موشک‌های بالستیک در مقیاس بزرگ بین چین و عربستان سعودی خبر می‌دهد، مطلع شده‌اند.

این گزارش می‌نویسد که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، اکنون با پرسش‌های فزاینده‌ای در این باره روبرو است که آیا پیشرفت‌های موشکی بالستیک عربستان می‌تواند به طور چشمگیری بر ابعاد قدرت در منطقه اثر بگذارد و آنها را تغییر دهد یا خیر. همچنین دولت بایدن با این سوال روبرو است که آیا برنامه موشکی عربستان تلاش‌ها برای گسترش توافق هسته‌ای با ایران و محدود کردن فناوری موشکی ایران را پیچیده‌تر می‌کند یا خیر.

جفری لوئیس، کارشناس تسلیحات و استاد انستیتوی مطالعات بین‌المللی میدلبری، به سی‌ان‌ان گفت: «در حالی که برنامه بزرگ موشک‌های بالستیک ایران در کانون توجه است، توسعه و تولید موشک‌های بالستیک عربستان سعودی به همان میزان مورد بررسی قرار نگرفته است.»

لوئیس گفت: «تولید داخلی موشک‌های بالستیک توسط عربستان سعودی نشان می‌دهد که هرگونه تلاش دیپلماتیک برای کنترل اشاعه موشکی نیازمند مشارکت سایر بازیگران منطقه‌ای مانند عربستان سعودی و اسرائیل است که موشک‌های بالستیک خود را تولید می‌کنند.»

به نوشته سی‌ان‌ان هرگونه واکنش ایالات متحده به تولید موشک‌های بالستیک در عربستان همچنین می‌تواند به دلیل ملاحظات دیپلماتیک با چین پیچیده شود، چرا که دولت بایدن به دنبال تعامل دوباره با پکن در مورد چندین موضوع سیاسی است که برای دولت او اولویت بالایی دارد که از آن جمله می‌توان به تغییرات آب و هوایی، تجارت و همه گیری کرونا اشاره کرد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱