ادامه رزمایش دریایی بین‌المللی آمریکا به همراه ۶۰ متحد

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده مهم‌ترین محورهای رزمایش در حال برگزاری نیروی دریایی آمریکا و متحدان این کشور در خاورمیانه را «استفاده از فناوری‌های هدایت خودکار و کنترل از راه دور و همچنین هوش مصنوعی در هماهنگی و اجرای عملیاتی» عنوان کرد.

نیروی دریایی ایالات متحده به همراه ۶۰ متحد از روز ۱۱ بهمن بزرگترین رزمایش دریایی خاورمیانه را شروع کرده است.

رزمایش ۱۸ روزه «آی.ام.ایکس۲۰۲۲» که با حضور ۹ هزار پرسنل نظامی و ۵۰ فروند شناور رزمی به رهبری نیروی دریایی ایالات متحده آغاز شده است، حوزه وسیع دریایی از نواحی شرق آفریقا تا غرب اقیانوس هند را در بر می‌گیرد.

تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در کنفرانس تلفنی روز چهارشنبه ۱۳ بهمن گفت چند مرکز کنترل از راه دور در منطقه و در چند جای دیگر پراکنده هستند و می‌خواهیم اطمینان پیدا کنیم امکان فعالیت و همرسانی میان تمامی متحدان وجود دارد.

تیم هاوکینز افزود: «برنامه این رزمایش در دسامبر ۲۰۲۰ تنظیم شد. در ابتدا قرار نبود سیستم‌های خودکار و پهپادی را بگذاریم ولی بعد به تدریج اضافه شد.»

او در ادامه گفت: «توانایی استفاده از هوش مصنوعی و تجهیزات خودکار و یا کنترل از راه دور، با همکاری متحدان به این رزمایش اضافه شد. کشورهای شرکت کننده با سیستم‌های خودکار خودشان حضور دارند و رزمایش اجازه می‌دهد توانایی اجرا و هماهنگی بررسی شود.»

در رزمایش دریایی بین‌المللی، اسرائیل هم حضور دارد. این اولین حضور اسرائیل در قالب رزمایش دریایی مشترک و بزرگ با حضور آمریکا است.

تیم هاوکینز در پاسخ به پرسش بخش فارسی صدای آمریکا در این مورد که آیا با توجه به افزایش حملات پهپادی در منطقه از سوی حوثی‌های مورد حمایت ایران، این رزمایش بخشی را به دفاع در مقابل پهپادها هم اختصاص داده، گفت: «ما وارد سناریو نمی‌شویم و روی مسائلی صحبت می‌کنیم که محور اصلی اجرای این رزمایش است.»

بحرین، برزیل، کانادا، یونان، هند، اسرائیل، اردن، ژاپن، مراکش، پاکستان، فیلیپین، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی، بریتانیا در میان کشورهایی هستند که در کنار آمریکا در این رزمایش دریایی حضور دارند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳ فوریه ۲۰۲۲