رئیس جمهوری آمریکا: کشته شدن رهبر داعش «پیامی به تروریست‌های سراسر جهان» است

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در یک سخنرانی به جزئیات عملیاتی که به کشته شدن ابو ابراهیم الهاشمی القریشی، معروف به حاجی عبدالله، رهبر داعش منتهی شد اشاره کرد و آن را «پیامی به تروریست‌های سراسر جهان» دانست.

رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۴ بهمن در این سخنرانی در کاخ سفید گفت، حاجی عبدالله که در سال ۲۰۱۹ و پس از کشته شدن البغدادی رهبری آن گروه را بر عهده گرفته بود، مسئول گسترش و اقدامات داعش در سرتاسر جهان و منطقه – از جمله کشتار اخیر در یک زندان محل نگهداری نیروهای بازداشت‌شده داعش در سوریه – بود.

جو بایدن همچنین رهبر داعش را از عوامل نسل‌کشی ایزدی‌ها (یزیدی‌ها) و فجایع و جنایت‌ها و تجاوزهای گروه داعش علیه آنها در عراق دانست.

رئیس جمهوری ایالات متحده گفت که به دستور او نیروهای آمریکایی این عملیات را «سریع و دقیق» انجام دادند. او افزود: «به نیروهای نظامی‌مان دستور دادم همه اقدامات احتیاطی لازم را برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان انجام دهند.»

آقای بایدن گفت که با توجه به این که «این تروریست در میان خانواده‌ها،‌ از جمله خانواده کودکان، حضور دارد ما این گونه انتخاب کردیم که به جای هدف قرار دادن او با یک حمله هوایی، با پذیرش خطر بیشتری برای افرادمان از نیروهای ویژه‌مان برای این عملیات استفاده کنیم. ما با هدف به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی این‌ راه را انتخاب کردیم.»

رئیس جمهوری آمریکا افزود، این «تروریست» در لحظات آخر و در «واپسین عمل بزدلانه، بدون توجه به خانواده خودش و دیگر افراد حاضر در آن ساختمان» کل طبقه سوم را منفجر کرد و درست مانند سلفش (یعنی ابوبکر البغدادی) خود را به همراه شماری از اعضای خانواده‌اش از بین برد.

جو بایدن با تاکید بر تداوم آمادگی و هوشیاری نیروهای ایالات متحده، گفت که این عملیات یکی از رهبران عمده تروریست‌ها را از میدان حذف کرد و این «پیام نیرومند را به تروریست‌های سراسر جهان فرستاد: به سراغ شما خواهیم آمد و شما را پیدا خواهیم کرد.»

پیش از این کنفرانس خبری، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شب گذشته به دستور من نیروهای نظامی ایالات متحده عملیات ضدتروریستی موفقیت‌آمیزی را در شمال غربی سوریه برای محافظت از مردم آمریکا و متحدان ما و تبدیل جهان به مکانی امن‌تر، انجام دادند.»

جو بایدن افزود: «به لطف مهارت و شجاعت نیروهای مسلح ما، ابو ابراهیم الهاشمی القریشی، رهبر داعش، از میان برداشته شد.»

در ادامه بیانیه رئیس جمهوری آمریکا آمده است: «تمامی نیروهای آمریکایی به سلامت از این عملیات بازگشتند. صبح امروز در این مورد با شهروندان آمریکایی صحبت خواهم کرد.»

پیش از آن نیز جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای آمریکایی در شمال غربی سوریه یک عملیات ضدتروریستی را اجرا کرده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۴ فوریه ۲۰۲۲