وزیر دفاع کلمبیا: نیروهای مسلح ونزوئلا با کمک جمهوری اسلامی و روسیه در مرز کلمبیا مستقر شده‌اند

دیه‌گو مولانو وزیر دفاع کلمبیا پنجشنبه ۳ فوریه (۱۵ بهمن) اعلام کرد که نیروهای مسلح ونزوئلا با کمک فنی روسیه و جمهوری اسلامی ایران به ناحیه مرزی همجوار کلمبیا منتقل شدند. او این استقرار را اقدام برای «مداخله خارجی» خواند.

وزیر دفاع کلمبیا به نقل از منابع اطلاعاتی گفت که تحرکات نظامی در ونزوئلا در حوالی مرز همجوار استان آراوکا در شرق کلمبیا ثبت شده است. در این ناحیه ارتش کلمبیا و شورشیان فارک بارها بر سر کنترل تجارت مواد مخدر به شدت درگیر شدند.

مولانو که در یک نشست خبری مبارزه با مواد مخدر در شهر کارتاخنا در کلمبیا سخن می‌گفت تأکید کرد «ما می‌دانیم که افراد و یگان‌های نیروهای مسلّح ونزوئلا با کمک‌های فنی روسیه و ایران به سوی مرز منتقل شده‌اند.»

وزیر دفاع ونزوئلا حرف‌های وزیر دفاع کلمبیا را رد کرده و در توییتی می‌نویسد: «کلمبیا کشوری که الیگارشی بوگوتا آن را ضمیمه ایالات متحده آمریکا در آمریکای ما [آمریکای لاتین] کرده و به محل استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا تبدیل شده، حالا ونزوئلا را به خاطر مداخله محکوم می‌کند… خدای من!»

به گزارش منابع حقوق بشری کلمبیا، در جریان درگیری‌ها بین گروه‌های مسلح غیرقانونی در آرائوکا، تنها در ماه ژانویه ۲۰۲۲ بیش از ۶۶ تن کشته و ۱۲۰۰ نفر بی‌خانمان شده‌اند.

مولانو گفت که درگیری ارتش با گروه‌های قاچاقچی که در ایالت آپور ونزوئلا آغاز شده بود به کلمبیا کشیده شد.

گروهی از شورشیان فارک که توافق صلح ۲۰۱۶ با دولت را رد می‌کنند، با گروهی از مخالفان مسلح فارک در آراوکا درگیر شدند.

آراوکا منطقه‌ای کلیدی برای تولید نفت و پرورش گاو است. ایوان دوکه مارکز رئیس جمهور کلمبیا در اوایل ژانویه دستور افزایش تعداد نیرو در آن نواحی را داد تا بیشتر تحت نظر قرار بگیرد و خونریزی‌ها تمام شود.

استقرار نیروهای بیشتر در آنجا جهت کنترل کشور و پایان دادن به خونریزی ادامه دارد. دولت کلمبیا نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا را متهم به پناه دادن به شورشیان فارک می‌کند.

مقامات جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به ادعای وزیر دفاع کلمبیا نشان نداده‌اند.

در سال‌های اخیر گزارش‌هایی در مورد همکاری جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان برای صدور مواد مخدر به آمریکای لاتین منتشر شده است.

اواسط امرداد ۱۴۰۰ جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا برای همکاری در حوزه نظامی به توافق رسیده بودند.

مقامات ارشد ارتش آمریکا پیش از این در مورد افزایش تحرکات نیروی «سپاه قدس» شاخته برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه کارائیب و تلاش برای نفوذ در ونزوئلا هشدار داده بودند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۴ فوریه ۲۰۲۲