جلسه غیرعلنی مجلس درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی با حضور مسئول اطلاعات سپاه

نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رییسه مجلس ایران، می‌گوید در جلسه غیرعلنی مجلس که با حضور حسین طائب، مسئول اطلاعات سپاه، برگزار شد، نمایندگان دولت رئيسی کماکان بر ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه سال آینده تاکید کردند.

مقام‌های دولت رئيسی پیش از این گفته‌اند که در بودجه سال ۱۴۰۱ کشور «به غیر از دارو و نان برای سایر کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهیم داشت» و بدین ترتیب و در صورت نهایی شدن دیدگاه دولت، حدود ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی از بودجه سال آینده حذف خواهد شد.

در جلسه امروز مجلس، گزارش نهادهای امنیتی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز مطرح شده است. رادیو فردا روز ۱۳ بهمن امسال یک سند «خیلی محرمانه» از جلسه نهادهای امنیتی درباره وضعیت اقتصادی را منتشر کرد که در آن نماینده سازمان اطلاعات سپاه گفته بود تاکنون تعداد ۲۰ قلم کالا از ارز ترجیحی حذف شده و «اتفاق خاصی» نیفتاده است و می‌توان این طرح را «بدون سر و صدا» اجرا کرد.

در این جلسه نماینده سازمان اطلاعات تهران، گفته بود نظام «ناچار» به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است و نحوه جبران آن باید رو آوردن به پرداخت یارانه باشد.

انتخاب دستوری رقم ۴۲۰۰ تومان برای یک دلار آمریکا در بهار ۱۳۹۷ یکی جنجالی‌ترین تصمیمات دولت دوازدهم به ریاست حسن روحانی بود. هدف از این طرح حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برای کنترل قیمت کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی اعلام شد.

مقام‌های دولت رئیسی و برخی نمایندگان مجلس اما می‌گویند این سیاست شکست خورده و قیمت برخی کالاهای اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند، به شدت افزایش یافته است و قصد دارند ضمن حذف این ارز برای بسیاری از کالاها، میزان یارانه‌ها را افزایش دهند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۱ فوریه ۲۰۲۲