کشورهای همسایه اوکراین آماده پذیرش سیل پناهجویان

یک سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در نشستی خبری در ژنو گفت که حداقل صد هزار نفر در اوکراین خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

وزیر کشور رومانی نیز همزمان در روز جمعه اعلام کرد در مجموع ۱۰ هزار و ۶۲۴ شهروند اوکراینی از طریق شش گذرگاه مرزی وارد این کشور شده‌اند.

او گفت سه هزار و ۶۶۰ نفر از این اوکراینی‌ها در مسیر خود به بلغارستان و مجارستان از رومانی عبور کردند و از حدود هفت هزار نفری که در حال حاضر در رومانی هستند، تنها ۱۱ نفر درخواست پناهندگی سیاسی کرده‌اند و بقیه می توانند به طور قانونی تا حداکثر ۹۰ روز در این کشور بمانند.

مقامات آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد تخمین می زنند که «چند هزار» اوکراینی روز گذشته و پس از حمله نظامی روسیه از کشورشان گریختند.

کشورهای همسایه اوکراین آماده پذیرش سیل پناهنده‌ها هستند که ممکن است به میلیون‌ها نفر برسد.

شمار زیادی از شهروندان اوکراینی روز پنجشنبه وارد شهر مرزی مدیکا در لهستان شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لهستان برای کمک به پذیرش پناهجویان، محدودیت‌های کرونایی را برای مسافرانی که از خارج از اتحادیه اروپا می‌آیند برداشته است و دیگر نیازی به تست منفی کووید-۱۹ ندارد.

به گزارش فوربز، اسلواکی نیز اعلام کرده است گذرگاه‌های مرزی بیشتری را باز خواهد کرد و هزار و پانصد سرباز را به مرز خود – جایی که خودروهای وارد شده از اوکراین مجبور شده‌اند تا ۱۲ ساعت منتظر بمانند – اعزام خواهد کرد.

جمهوری چک که مرز مشترک با اوکراین ندارد، ۲۶۰ هزار مهاجر اوکراینی دارد و اعلام کرده است که آماده کمک به پناهجویان گریخته از جنگ است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۶ فوریه ۲۰۲۲