توزیع سلاح بین نیروهای داوطلب برای دفاع از کی‌یف؛ روسیه سوئد و فنلاند را هم تهدید کرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، با تهدید کشورهای فنلاند و سوئد گفته است اگر این کشورها قصد داشته باشند به ناتو بپیوندند، مسکو واکنش نشان می‌دهد و با عواقب نظامی و سیاسی مواجه خواهند شد.

اوکراین طی سال‌های گذشته خواهان عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو بود؛ موضوعی که کرملین می‌گوید تهدیدی برای امنیت روسیه است.

سازمان صلیب سرخ لهستان اعلام کرده است که صدها هزار اوکراینی در مرز این کشور، منتظر دریافت مجوز ورود به لهستان هستند. روز گذشته دولت لهستان اعلام کرد که حدود ۳۰ هزار نفر از آوارگان اوکراینی به این کشور وارد شده‌اند.

رومانی، مجارستان و مولداوی از دیگر کشورهایی هستند که آوارگان اوکراینی در حال تلاش از عبور از مرز و یافتن جای امن هستند.

یک شهروند ایرانی ساکن اوکراینی نیز در ویدئویی که منتشر کرده است، می‌گوید در ۲۵ کیلومتری مرز لهستان در یک صف طولانی منتظر ایستاده است.

ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهور روسیه، از ارتش اوکراین خواسته است که قدرت را در این کشور در دست بگیرند و تاکید کرده است که در این صورت رسیدن به توافق آسان‌تر است.

پیش‌تر گزارش شده بود که دولت روسیه برای مذاکره درباره وضعیت کنونی اوکراین اعلام آمادگی کرده است و گفته است حاضر است هیاتی را به شهر مینسک، پایتخت بلاروس بفرستد.

رئيس‌جمهور روسیه همچنین از دولت‌مردان کنونی اوکراین به عنوان باند «مواد مخدری و نئونازی» نام برده و گفت نیروهای روسیه در حال مبارزه با «تروریست‌‌ها» هستند.

او همچنین مقام‌های اوکراین را متهم کرد که قصد دارند از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده کنند و روسیه را متهم کنند که به غیرنظامیان حمله کرده است.

همزمان با اعلام مقام‌های نظامی روسیه مبنی بر محاصره کی‌یف از سمت غربی، دولت اوکراین از ورود نیروهای ارتش این کشور به پایتخت برای مقابله با نیروهای روسی خبر داده است.

وزارت کشور اوکراین نیز اعلام کرده است که ۱۸ هزار تفنگ بین نیروهای داواطلب دفاع از کی‌یف توزیع کرده است.

شهردار کی‌یف نیز گفته است گروه‌های «خرابکار» وارد پایتخت اوکراین شده‌اند و شهر در وضعیت دفاعی قرار گرفته است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، با حمایت تلویحی از حمله نظامی روسیه به اوکراین، این حمله را از جمله مواردی خواند که «با هدف ایستادگی در برابر راهبرد غرب» برای «ضربه به امنیت ملی کشورها» صورت می‌گیرد.

احمد خاتمی، امام جمعه تهران، نیز در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، گفته است که «مداخلات و اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا شرایط را پیچیده کرده» و کشورهای اروپایی را متهم کرده است که «مدام بر طبل جنگ می‌کوبند».

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که اتحادیه اروپا قصد دارد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور، را تحریم کند. این تحریم‌ها شامل توقیف اموال این دو نفر نیز خواهد بود.

امانول مکرون، رئيس جمهور فرانسه، نیز گفته است تحریم‌های اتحادیه اروپا، مقام‌های عالی روسیه را نشانه خواهد گرفت.

سخنگوی کرملین روز جمعه اعلام کرد که در پاسخ به پیشنهاد به ولودیمیر زلینسکی مبنی‌بر مذاکره در مورد «تعهد بی‌طرفی» کی‌یف، روسیه آماده مذاکره با اوکراین است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که روسیه آماده اعزام هیئتی به مینسک، پایتخت بلاروس، برای گفت‌و‌گو با مقام‌های اوکراینی است.

آقای پسکوف در مصاحبه با خبرگزاری روسی تصریح کرد که هیئت روسیه در سطح نمایندگانی از وزارت دفاع، وزارت خارجه و دولت ولادیمیر پوتین برای مذاکره با هیئت اوکراینی عازم مینسک خواهند شد.

کی‌یف در سال ۲۰۱۰ تحت فشار مسکو که نمی‌خواست اوکراين به عضویت پیمان‌های نظامی با کشورهای غربی (ناتو) در آید، اعلام وضعيت بی‌طرفی یا عدم تعهد کرده بود اما بعدتر و در پی بالا گرفتن تنش بین دو کشور، پارلمان اوکراین به لغو وضعیت بی‌طرفی رای داد.

مسکو مدت‌هاست که بر خواسته‌های امنیتی خود از کی‌یف پافشاری می‌کند، از جمله این‌که اوکراین هرگز به عضویت ناتو در نیاید و یا به این بلوک اجازه ندهد نیروها و تسلیحات خود را در خاک اوکراین مستقر کند.

آخرین وضعیت کی‌یف، پایتخت اوکراین، زیر آتش‌بار ارتش روسیه

یک شبانه روز پس از ورود نیروهای ارتش روسیه به خاک اوکراین نبرد در مناطق حاشیه‌ای کی‌یف، پایتخت آن کشور برای تصرف این شهر ادامه دارد. در حالی که نیروی هوایی روسیه به بمباران کی‌یف ادامه می‌دهد، نیروهای زمینی روسیه نیز در نبرد تنگاتنگ با ارتش اوکراین هستند.

نبرد در دیگر نقاط اوکراین نیز ادامه دارد و فعالیت‌های فردوگاه‌ها و بنادر بزرگ این کشور متوقف شده است. آنا رایسکایا، خبرنگار رادیو فردا در اوکراین، در گفت‌وگویی با بکتاش خمسه‌پور از وضعیت کی‌یف می‌گوید.

برخی گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از تشدید تمهیدات امنیتی در اطراف سفارت مسکو در تهران در روز جمعه حکایت دارد.

به نوشته شماری از کاربران، استقرار چشمگیر نیروهای ویژه حفاظت از این سفارتخانه در تهران، احتمالا ناشی از نگرانی مقامات جمهوری اسلامی از شکل‌گیری تجمعات اعتراضی در مخالفت با حمله نظامی روسیه به اوکراین بوده است.

در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، مسئوان برگزاری مسابقات اتومبیل‌رانی «فرمول یک» روز جمعه، ششم اسفندماه، اعلام کردند که مسابقه بزرگ روسیه ۲۰۲۲ برگزار نخواهد شد.

رقابت‌های فصلی فرمول یک که از سال ۲۰۱۴ به تقویم روسیه اضافه شده است، قرار بود روز ۲۵ سپتامبر در پارک المپیک سوچی برگزار شود، اما برگزارکنندگان این رقابت اعلام کرده‌اند که برگزاری آن «در شرایط فعلی غیرممکن است».

از سوی دیگر برگزارکنندگان یوروویژن روز جمعه اعلام کردند که روسیه، با وجود حمله به همسایه خود،
اوکراین، می‌تواند در مسابقه آواز «یوروویژن» امسال شرکت کند. به گفته برگزارکنندگان، این مسابقه «رویدادی فرهنگی است، نه سیاسی».‎

برگرفته از سایت رادیو فردا، ۲۵ فوریه ۲۰۲۲