«حمله تمام‌عیار» به اوکراین ادامه دارد؛ زلنسکی: قدرت‌های جهان فقط از دور نظاره می‌کنند

در پاسخ به اعتراضات مردمی، پلیس روسیه روز پنج‌شنبه، ۵ اسفند، بیش از ۱۶۰۰ نفر از معترضان به تهاجم نظامی این کشور به اوکراین را بازداشت کرد.

به گزارش رویترز، در اولین روز حمله روسیه به اوکراین صدها نفر در شهرهای بزرگ روسیه از جمله مسکو، سن پترزبورگ و یِکاتِرین‌بورگ تظاهرات کردند و شعار «نه به جنگ» سر دادند.

دعوت به شرکت در تجمعات اعتراضی صبح روز پنج‌شنبه، چند ساعت پس از اعلام رسمی حمله روسیه به اوکراین با دعوت برخی از فعالان مدنی و شهروندان روسی در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد، اما مقامات روسیه و مسکو هر گونه تجمع را به بهانه همه‌گیری کرونا ممنوع اعلام کردند.

اعتراض به تهاجم روسیه به اوکراین در دیگر کشورها از جمله جمهوری چک و ازبکستان نیز عده زیادی را به خیابان‌ها آورده بود.

گروه جنبش هکرهای گمنام (Anonymous) پنج‌شنبه شب اعلام کرد که «رسما با دولت روسیه وارد جنگ سایبری شده است».

این گروه در ادامه در پیامی توییتری خبر داد که چندین وب‌سایت دولتی روسیه و همین طور وب‌سایت خبری راشا تودِی را هک کرده است.

شبکه خبری راشا تودی با بودجه کلانی که ولادیمیر پوتین به آن اختصاص داده فعالیت می‌کند.

راشا تودی در وب‌سایت خود خبر هک شدن را تایید کرده و می‌گوید که وب‌سایت‌های دولت روسیه، کرملین، مجلس روسیه، و وزارت دفاع روسیه نیز دست‌کم برای ساعاتی از دسترس خارج شده‌اند.

دادگاه کیفری بین‌المللی در بیانیه‌ای از تحولات اوکراین و تهاجم به این کشور ابراز نگرانی کرد.

این نهاد بین‌المللی اعلام کرد که تحولات این کشور را «با دقت» زیر نظر دارد و هر گونه جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت را بررسی و رسیدگی خواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، صبح جمعه در یک پیام به اوکراینی‌ها با انتقاد از قدرت‌های جهانی گفت که «قدرتمندترین کشورهای جهان فقط از دور نظاره‌گرند».

آقای زلنسکی که به دو زبان روسی و اوکراینی با مخاطبانش حرف می‌زد گفت: «ما اکنون تنها از خود دفاع می‌کنیم.»

او همچنین بار دیگر از ولادیمیر پوتین، همتای روسش، خواست تا برای پایان دادن به تهاجم و خسارت‌های جنگ با او به گفت‌وگو بنشیند.

کی‌یف، پایخت اوکراین، طی ساعات اخیر هدف چندین حمله موشکی ارتش روسیه قرار گرفته است.

ساکنان این شهر ویدیوهای متعددی از حملات شبانه روس‌ها و فرود آتش از آسمان منتشر کرده‌اند که تنها یک مورد آن باعث شده ساختمانی مسکونی در کی‌یف دچار آتش‌سوزی شود.

نیوزویک به نقل از منابع خبری در اوکراین نوشته که سیستم دفاع هوایی اوکراین یک فروند هواپیمای روسی را سرنگون کرد و اصابت این هواپیما به ساختمانی در کی‌یف باعث آتش‌سوزی در آن شد.

گزارش‌ها حاکی است که یک ساختمان دیگر نیز در کی‌یف به همین شکل آتش گرفته است و در مجموع بر اثر این آتش‌سوزی‌ها سه نفر مجروح شده‌اند که شرایط جسمانی یکی از آنها وخیم است.

گارد مرزی اوکراین بامداد جمعه اعلام کرد که یکی از پاسگاه‌های آن در منطقه مرزی زاپوریژیا، واقع در جنوب شرقی اوکراین، مورد اصابت موشک قرار گرفت.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی از آن است که این حمله تلفات جانی داشته، اما هنوز تعداد قربانیان آن اعلام نشده است.

امانول مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفت که به درخواست همتای اوکراینی خود گفت‌وگوی «صریح و بی‌پرده‌ای» با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری، داشته است و از او خواسته که حمله به اوکراین را متوقف کند.

آقای مکرون پس از اجلاس رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: «این مکالمه همچنین برای این بود که از او بخواهم با رئیس جمهور زلنسکی گفت‌وگو کند، چون او نتوانسته بود با پوتین تماس بگیرد.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، ساعاتی قبل از آغاز حمله روسیه گفته بود که تلاش کرده با آقای پوتین تماس بگیرد اما کرملین پاسخی به او نداده است.

خبرگزاری اینترفکس اوکراین گزارش داد که بامداد جمعه صدای دو انفجار در کی‌یف، پایتخت اوکراین، شنیده شده است.

بامداد پنج‌شنبه نیز صداهای انفجار مهیبی در کی‌یف شنیده شد که به گفته مقامات اوکراین، بر اثر حملات موشکی روسیه به یک پایگاه نظامی در شهرک بروواری، نزدیکی پایتخت، بوده است. آن حمله شش کشته بر جای گذاشت.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز جمعه اعلام کرد که رهبران اتحادیه اروپا بر سر تحریم مسکو توافق کرده‌اند و این تحریم‌ها شامل ۷۰ درصد بازار بانکی روسیه و شرکت‌های دولتی کلیدی در این کشور می‌شود.

این مقام اروپایی در توییتر نوشت که از جمله شرکت‌های روسی مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا شرکت‌هایی هستند که در حوزه دفاعی فعالیت می‌کنند.

وی افزود که اتحادیه اروپا همچنین بخش انرژی روسیه را هدف تحریم قرار داده که بخشی حیاتی در اقتصاد مسکو است و دولت روسیه از آن استفاده می‌کند.

به گفته او، اتحادیه اروپا صادرات به روسیه در حوزه نفت را نیز ممنوع کرده و به این ترتیب روسیه نمی‌تواند امکانات پالایشگاه‌های خود را بهبود ببخشد.

رئیس کمیسیون اروپا در ادامه گفت که این اتحادیه فروش هواپیما و تجهیزات مربوطه به شرکت‌های روسیه را ممنوع کرده و آخرین بخش تحریم‌ها هم شامل ممنوعیت صدور ویزا برای دیپلمات‌های روس و بستگان آنها تجار روسی می‌‌شود و آنها دیگر به اتحادیه اروپا دسترسی نخواهند داشت.

اورزولا فون درلاین همچنین پس از اجلاس رهبران اتحادیه اروپا در نشستی خبری گفت که این تحریم‌ها «حداکثر تاثیر را بر اقتصاد روسیه و نخبگان سیاسی آن خواهد داشت».

اجلاس اضطراری رهبران اتحادیه اروپا شامگاه پنج‌شنبه در بروکسل برگزار شد و تا ساعات اولیه جمعه به طول انجامید.

گزارش‌ها حاکی از افزایش احتمال حمله به کی‌یف، پایتخت اوکراین، در آینده‌ بسیار نزدیک است.

نشریه نیوزیک به نقل از منابع خبری اوکراینی گزارش داده که کی‌یف احتمالا شامگاه جمعه حدود ساعت ۲۰ یا حوالی نیمه شب هدف حمله گسترده‌ای قرار بگیرد.

این گزارش پس از اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، منتشر شد که گفته است، «تمام شواهد حاکی از آن است که روسیه قصد دارد کی‌یف را محاصره و تهدید کند».

آقای بلینکن روز پنج‌شنبه گفت: «روسیه در صدد نقض گسترده حقوق بشر در اوکراین است.»

بر اساس گزارش وبسایت خبری ایندیپندنت کی‌یف، احتمالا دیگر شهرهای اوکراین نیز در شامگاه جمعه هدف حملات روسیه قرار بگیرند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۵ فوریه ۲۰۲۲