ستاد صادرات هرویین

ابراهیم رییسی که رئیس قوه قضایی در حکومت اسلامی ایران است، روز دوشنبه سوم تیر ماه در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مشکل ما نبود یک عزم جهانی برای مبارزه با مواد مخدر است و تنها کشور مصمم در رابطه با مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران است.

البته در ادامه چهار نکته را برشمرد که مصمم بودن جمهوری اسلامی را ساده انگارانه و شعاری نشان می‌داد:

  • او یادآوری نمود که در این نشست‌ها رئیس جمهور شرکت نمی‌کند و همه‌ی مسئولان این دغدغه را ندارند.
  • او گفت بعد از چهل سال کاری که انجام شده کافی بوده است؟ آیا همه‌ی مسئولان نقش خود را خوب ایفا کرده اند؟
  • او با یادآوری نبود سیستم اطلاعاتی ویژه برای مواد مخدر، خواستار راه‌اندازی آن در ناجا، سپاه و وزارت اطلاعات شد.
  • او به کم‌کاری سازمان ملل، آمریکا و اروپا پرداخت و آن‌ها را متهم به عدم پاسخگویی به خون شهدا دانست.

او در ادامه گفت که ما(منظور از ما روشن نیست: قوه قضاییه یا ستاد مبارزه با مواد مخدر) در گام دوم هستیم و باید از تجربه‌ای که در گام اول به دست آمده برای گام دوم استفاده کرد. البته رییسی نگفت که گام اول چه بوده است و اینکه آیا از فازبندی پروژه‌ای ویژه سخن می‌گوید یا اینکه از آغاز انقلاب تا هم‌اکنون را یک گام شمرده است. البته اگر از برآیند سخنان رییسی جمله‌ای سنجیده و هدف‌دار یافته نمی‌شود، چشم داشت اینکه سخنان مجموعه‌ی سران رژیم با هم سازگار باشند، خواسته‌ی بزرگی است.

با این همه حسن روحانی در هفدهم آذرماه ۱۳۹۷ به جهان هشدار داده بود که اگر از تحریم برنامه‌های موشکی و اتمی رژیم اسلامی ایران کوتاه نیایند، آن‌ها نخواهند توانست «از آوار مواد مخدر، بمب‌ها و تروریسم و مهاجرت» بیرون بیایند.

بیرون از نمایش خبری

اما در بیرون از فضای سالن اداره مبارزه با مواد مخدر حکومت اسلامی، رسانه‌های جهانی چیز دیگری در باره نقش حکومت اسلامی و به ویژه نهاد تروریستی سپاه پاسداران درباره‌ی تولید و قاچاق هدفمند هرویین می‌گویند.

بنابر سندی که از ویکی‌لیکس به دست آمده است، در سال ۲۰۰۷ بیش از ۲۸ درصد از هرویین و نیز بیش از ۸۰ درصد تریاک جهان از ایران رد شده است.

در سند افشاگرانه‌ی دیگری در ویکی‌لیکس که تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۰۹ را بر خود دارد که نامه‌ی سری است که برای سرویس‌های امنیتی آمریکا و اسرایی و ترکیه فرستاده شده است. در آن از ترانزیت گسترده مواد مخدر با هماهنگی و نظارت حکومت ایران گفته می‌شود. همچنین به گزارش بازجویی از قاچاق‌چیان پرداخته و اشاره به یک مجموعه‌ای حکومتی آزمایشگاه‌های ساخت هرویین به ویژه در شهر تبریز دارد.

گمان می‌رود آنچنان تولید هرویین در ایران بالا است که تریاک ترانزیت شده از افغانستان بسنده نیست. این گمان آنجا برجسته شد که چندی پیش خبری درز کرد مبنی بر ورود ۲۹ تن تریاک از چین برای ساخت دارو، درحالیکه هیچ شرکت دارویی ایرانی ثبت سفارش تریاک انجام نداده بود، چرا که تریاک ضبط شده از کاروان قاچاقچیان خرده‌پا در اختیار این شرکت‌ها قرار میگیرد.

گزارشی که نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۱ چاپ کرده بود و سر و صدای فراوانی به راه انداخت، به رابطه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با گروه‌های مافیایی پرداخته بود و به بهره‌برداری دوگانه‌ی قاچاق و ترور از گروه‌های مافیایی.

در این میان بد نیست به لیست تحریم‌های ایالات متحده هم نگاهی بیاندازیم و سرتیپ غلام‌رضا باغبانی را در آن بیابیم که نه به خاطر برنامه‌های هسته‌ای یا موشکی، بلکه به خاطر قاچاقچی بودن در لیست است!

پیوند به وزارت دارایی ایالات متحده

سردار غلامرضا باغبانی

گزارش‌های فراوان دیگری از قاچاق گسترده مواد مخدر در ایران و جهان با هماهنگی نیروی‌های رژیم اسلامی و نایب‌های آن‌ها مانند حزب الله لبنان نیز در دست است که در حوصله‌ی این مقاله نیست اما
گمان می‌رود پول و توانمندی نفوذ در گروه‌های مافیایی برای ایجاد نا امنی، چرایی انجام سازمان‌یافته‌ی قاچاق از سوی حکومت ایران باشد. ارزش مواد مخدری که از ایران قاچاق می‌شود در بازار تا ۲۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

گزارش ویژه خبرگاه

خبرگزاری حزب سکولار دموکرات ایرانیان