زلنسکی: تهاجم روسیه در شرق اوکراین آغاز شد

زلنسکی: تهاجم روسیه در شرق اوکراین آغاز شد
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که تهاجم روسیه در شرق کشورش آغاز شد. کنترل بخشی از شرق اوکراین در اختیار جدایی‌طلبان هوادار روسیه است. درگیری‌های مرگبار در این شرق اوکراین افزایش یافته است.
رئیس‌جمهوری اوکراین اظهار داشت: «می‌توانیم اعلام کنیم که نظامیان روسیه نبرد دنباس را که از مدتها پیش خود را برای آن آماده می‌کردند آغاز کردند.»

فرمانده کشتی جنگی “سزارکونیکوف” روسیه براثر جراحات درگذشت
به نقل از مقامات روسیه گزارش شده است که الکساندر چیروا، فرمانده کشتی جنگی “سزارکونیکوف” بر اثر جراحات وارده کشته و در “سواستوپل” به خاک سپرده شده است.
بر اساس گزار‌ش‌ها، کشتی‌های “سزار کونیکوف” و “نووچرکاسک” در نتیجه گلوله‌باران نیروهای مسلح اوکراین در بندر بردیانسک در ۲۴ مارس آسیب دیدند.
میخائیل رازووزژایف، فرماندار سواستوپل گفته است که آقای چیروا “در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در یک عملیات ویژه در خاک جمهوری عربی سوریه شرکت کرده بود.”

نزدیک به ۵ میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند
بر اساس ارقامی که روز دوشنبه توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل منتشر شد، تا کنون بیش از ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار اوکراینی کشور خود را ترک کرده‌اند.
سازمان بین المللی مهاجرت نیز اعلام کرد که با آغاز این جنگ، حدود ۲۱۵ هزار «غیر اوکراینی» مجبور به ترک این کشور شده‌اند و شمار قابل توجهی از آنها حتی امکان بازگشت به وطن خود را ندارند.
از آنجا که مقامات اوکراین اجازه خروج مردان ۱۸ تا ۶۰ سالۀ در سن سربازی را نمی‌دهند، حدود ۹۰ درصد از کسانی که از اوکراین فرار کرده‌اند زن و کودک هستند.
سازمان بین‌المللی مهاجرت همچنین تعداد آوارگان داخلی جنگ اوکراین را بیش از ۷ میلیون نفر برآورد کرد.

آمادگی صدها پزشک آلمانی برای اعزام به اوکراین
بیش از ١١٠٠ پزشک آلمانی در یک پورتال ویژه آنلاین کە توسط انجمن پزشکی این کشور برای کمک به درمان بیماران و مجروحان جنگی اوکراین راه‌اندازی شدە، ثبت‌نام کرده‌ و برای اعزام به این کشور جنگ‌زده یا کشورهای همسایه اعلام آمادگی کردەاند.
کلاوس راین‌هارت، رئیس این انجمن پزشکی در گفت‌وگو با شبکه تحریریه آلمان ضمن “چشمگیر” خواندن واکنش به این فراخوان گفتە است: «شمار پزشکان به ما نشان می‌دهد کە میزان همبستگی صنف پزشکی آلمان با مردم اوکراین چقدر عالی است.»
به گفته راین‌هارت، انجمن پزشکی آلمان در حال مذاکره با وزارت خارجه و بهداشت آلمان و سفارتخانه‌های اوکراین و کشورهای همسایه در مورد چگونگی اعزام این پزشکان است. راین‌هارت گفتە کشورهای همسایه اوکراین هنوز درخواستی برای کمک پزشکی نکرده‌اند. برای اعزام پزشکان به خود اوکراین نیز باید امنیت آنها تضمین شود.
رئیس انجمن پزشکی آلمان در ادامه گفت: «به محض اینکه دولت آلمان به ماموریت‌های بشردوستانه بین‌المللی نیاز پیدا کند، می‌توانیم پزشکان کافی پیدا کنیم.» تهاجم ارتش روسیه به مراکز درمانی بنا به گزارش منابع اوکراینی ارتش روسیه در هفتەهای گذشته چندین بار مراکز درمانی را هدف حملاتش قرار دادە است.
سازمان پزشکان بدون مرز گزارش دادە کە در پی تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، ارایه خدمات پزشکی در این کشور با چالش‌های جدی از جمله “کمبود دارو و کادر درمانی” مواجه است پزشکان بدون مرز می‌گوید: «پیدا کردن لوازم پزشکی و سایر لوازم ضروری در این کشور دشوار است.»

روسیه برای به دام انداختن نیروهای مقاومت «راهروهای تخلیه دروغین» ایجاد می‌کند
پترو آندریوشچنکو، مشاور شهردار ماریوپول نیروهای روسیه را متهم کرد که در تلاشند از راه ایجاد «کریدورهای تخلیه دروغین» نیروهایی را که همچنان از شهر دفاع می‌کنند، به دام بیندازند.
به گفته او نیروهای روسیه همزمان با ادامه بمباران سنگین این شهر، با ایجاد کریدورهای تخلیه موافقت کرده بودند. اما «در حالی که راهروهای خروج ایمن باید با پرچم قرمز مشخص می‌شد، هیچ علامتی در آن منطقه دیده نشد و در واقع آنها تنها یک تله برای به دام انداختن نیروهای مدافع شهر آماده کرده بودند.»

ویکتور مدودچوک در یک ویدئوی کوتاه از پوتین خواست که او را با مردم ماریوپول مبادله کند
سرویس‌های امنیتی اوکراین روز دوشنبه ویدئویی از ویکتور مدودچوک، تاجر اوکراینی و از نزدیکان ولادیمیر پوتین که اخیرا دستگیر شده منتشر کردند. او در این ویدئو خواستار معاوضه با سربازان و غیرنظامیان محاصره شده در شهر ماریوپل است.
مدودچوک در این ویدیوی کوتاه که تاریخ تهیه آن مشخص نیست، می‌گوید: «می‌خواهم از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین درخواست کنم که من را با نیروهای مقاومت در ماریوپل و ساکنان آن شهر مبادله کنند.»

زلنسکی: نیروهای اوکراینی تسلیم نخواهند شد
در حالی که ساعت‌ها از مهلت تعیین‌شده روسیه برای تسلیم شدن نیروهای اوکراینی باقی‌مانده در شهر ماریوپل می‌گذرد، ولودیمیر زلسنکی، رئيس‌جمهور اوکراین، تاکید کرده است که «نیروهای اوکراینی تسلیم نخواهند شد».
او همچنین گفته است که روسیه در حال نابود کردن این شهر است و پس از آن به دنبال نابود کردن منطقه دونباس است. منطقه دونباس در شرق اوکراین واقع شده و هم مرز با روسیه است.
نیروهای اوکراینی در منطقه‌ای که شامل کارخانه بزرگ فولاد آزوف‌استال است، تحت محاصره نیروهای روسیه قرار دارند و دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، تاکید کرده است که «آن‌ها تا آخر نفس خواهند جنگید».
پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که ممکن است اوکراین برای رسیدن به صلح، به تسلیم شدن شهر ماریوپل راضی باشد ولی رئيس‌جمهور اوکراین تاکید کرده است که اوکراین حاضر نیست برای پایان دادن به جنگ، خاک اوکراین را به روس‌ها تسلیم کند.
همزمان با تشدید جنگ در شرق اوکراین، گزارش‌ها حکایت از اصابت چهار موشک به شهر لویو در غرب اوکراین در نزدیکی مرز لهستان دارد.
روسیه همچنین حملات خود را به اطراف کی‌یف، پایتخت اوکراین، تشدید کرده و می‌گوید یک کارخانه مهمات‌سازی در حومه کی‌یف را هدف قرار داده است.
دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، روز گذشته در مصاحبه با تلویزیون سی‌بی‌اس وضعیت ماریوپل را وخیم و محنت‌بار خواند و گفت که ادامه حملات روسیه به این شهر می‌تواند یک «خط قرمز» باشد که به تمام تلاش‌ها برای دستیابی به صلح از طریق گفت‌وگو پایان خواهد داد.
مقام‌های اوکراینی می‌گویند دولت روسیه قصد دارد از امروز گذرگاه‌های ورودی و خروجی شهر را مسدود کند و برای ساکنان باقیمانده در ماریوپل کارت تردد صادر کند.

تمبر یادبود سرباز اوکراینی در برابر تهدید رزمناو مسکووا در جزیره مار- این رزمناو هفته پیش در همین منطقه هدف قرار گرفت و غرق شد

دعوت زلنسکی از بایدن و مکرون برای سفر به کی‌یف
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از جو بایدن، رئيس‌جمهور آمریکا، و امانوئل مکرون، رئيس‌جمهور فرانسه، برای سفر به کی‌یف دعوت کرده است.
او گفته است بایدن باید به اوکراین بیاید تا ویرانی‌های ناشی از تهاجم روسیه را ببیند. جو بایدن ماه گذشته در جریان سفر به لهستان با مقامات ارشد و پناهجویان اوکراینی در مرز لهستان و اوکراین دیدار کرد.
رئیس‌جمهور ایالات متحده هنگام بازدید از پناهندگان اوکراینی در ورشو، پوتین را «قصاب» خواند و در سخنرانی خود از او به عنوان یک ظالم یاد کرد.
جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هفته گذشته اعلام کرد که فعلا هیچ برنامه‌ای برای سفر به اوکراین ندارد و در حال هماهنگی جهانی برای تحویل سلاح و کمک به اوکراین است.
آقای زلسنکی همچنین از امانوئل مکرون، رئيس‌جمهور فرانسه، دعوت کرده است که به اوکراین سفر کند تا متوجه شود که نیروهای روسیه «نسل‌کشی» انجام داده‌اند.
پیش از این برخی مقام‌های ارشد اروپایی از جمله رئيس کمسیون اتحادیه اروپا، روسای جمهور استونی، لهستان، لتونی و لیتوانی و نخست وزیران جمهوری چک، لهستان و اسلوونی به اوکراین سفر کرده‌اند.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز روز ۲۰ فروردین در سفری غیرمنتظره به کی‌یف رفت و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دیدار کرد.

شروع پروسه تصمیم‌گیری درباره پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا
مقام‌های دولت اوکراین همچنین روز گذشته از تکمیل پرسشنامه اولیه پیوستن به اتحادیه اروپا خبر داده‌اند و آن را «نقطه شروع پروسه» تصمیم‌گیری در این زمینه توصیف کرده‌اند.
مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا از جمله روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، که در هفته‌های گذشته به کی‌یف سفر کرده‌اند، از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا حمایت کرده‌اند.
اوکراین در سال ۲۰۱۴ در پی سرنگونی دولت متمایل به روسیه که قصد داشت مناسبات با مسکو را توسعه دهد، پیمان همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا را امضا کرد و در دو ماه گذشته درخواست پیوستن سریع به اتحادیه را مطرح کرده است.
مقام‌های اتحادیه اروپا از جمله رئیس کمیسیون اروپا، در واکنش به این درخواست اوکراین،‌ مهلت زمانی خاصی را تعیین نکرده‌اند و تاکید کرده‌اند که «هنوز راه زیادی در پیش است».

ثروتمندترین مرد اوکراین کشورش را پس از جنگ می‌سازد
ثروتمندترین مرد اوکراین که پنج ماه پیش از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین متهم به حمایت مالی از یک کودتا در حمایت از روسیه شده بود، قسم خورد که به بازسازی کشور جنگ‌زده‌اش در دوران پس از جنگ کمک کند.
به گزارش اروزنامه نیویورک پست، رینات آخمتوف، ثروتمندترین مرد اوکراین در اظهاراتی عنوان کرد: ما کل اوکراین را بازسازی خواهیم کرد.
او خاطر نشان کرد: ما مطمئنا نیاز به یک برنامه بازسازی بین‌المللی بی‌سابقه خواهیم داشت. یک به اصطلاح “طرح مارشال” برای اوکراین.
اشاره او از طرح مارشال به تلاش عمده‌ای تحت رهبری آمریکا برای بازیابی اروپا بعد از جنگ جهانی دوم است. این در حالی است که دو کارخانه فولاد متعلق به آخمتوف در ماریوپل که ستون فقرات ثروت ۳.۹ میلیارد دلاری او بودند، در جریان بمباران‌های روسیه علیه این شهر بندری استراتژیک اوکراین از کار افتاده‌اند.
آخمتوف خاطر نشان کرد:‌ بلندپروازی من این است که به اوکراین و ماریوپل برگردم و برنامه‌های تولیدی خود را اجرا کنم تا فولاد تولید شده در ماریوپل همچون گذشته بتواند در رقابت در بازارهای جهانی شرکت کند.
وی افزود: ماریوپل یک تراژدی جهانی و یک الگوی قهرمانی در جهان است. من معتقدم که سربازان شجاع ما از این شهر دفاع خواهند کرد، هر چند می‌دانم این کار آنها چقدر دشوار و سخت است.
زلنسکی در ماه نوامبر آخمتوف را به دسیسه‌چینی برای سرنگون کردن دولتش در یک توطئه پشتیبانی شده از سوی روسیه در ضمن تشدید تنش‌ها از بابت تجمیع نیروهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در طول مرز اوکراین در قالب یک برنامه تقویت مواضع نظامی پیش از شروع حمله، متهم کرد.
با این حال این الیگارش اوکراینی روز شنبه در اظهاراتی آنچه را که “شفقت و روحیه حرفه‌ای” زلنسکی در مقاومت در برابر حمله روسیه خواند، تحسین کرد. آخمتوف گفت: جنگ مطمئنا زمانی برای آن که ما با هم اختلاف داشته باشیم، نیست.
وعده آخمتوف برای کمک به کشورش یک روز بعد از آن مطرح شد که کارخانه فولاد متعلق به او موسوم به کارخانه Metinvest اعلام کرد که “شهر ماریوپل باید اوکراینی بماند.” این شرکت اعلام داشت: “ما به پیروزی اوکراین باور داریم و هرگز تحت اشغالگری روسیه فعالیت نخواهیم کرد.”

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۹ آوریل ۲۰۲۲