حرکت نرخ دلار به سمت ۳۱ هزار تومان

نرخ دلار روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت با افزایشی ۳ درصدی نسبت به روز گذشته به ۳۰ هزار و ۷۵۰ تومان اوج گرفت.

نرخ دلار و دیگر ارزهای خارجی در بازار آزاد ایران طی ماه جاری افزایشی پیاپی داشته، اما شتاب رشد در هفته جاری به شدت افزایش یافته است. نرخ دلار از ابتدای سال جاری خورشیدی بیش از ۴ هزار تومان افزایش نشان می‌دهد.

هنوز مقامات ایران توضیح نداده‌اند که علت رشد پیاپی نرخ ارزهای خارجی در مقابل ریال چیست، اما به نظر می‌رسد بانک مرکزی به‌رغم افزایش چشمگیر درآمدهای صادراتی، توان یا تمایل به تزریق ارز کافی به بازار را ندارد.

مقام‌های دولتی بارها اعلام کرده‌اند که ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت (از محل صادرات نفت و غیره) برای بازپرداخت بدهی‌های سررسیده شده دولت مصرف می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود که ماه جاری منتشر کرده، می‌گوید که انتظار می‌رود کل صادرات ایران در سال جاری به ۱۴۰ میلیارد دلار برسد؛ در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ حدود ۹۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۴ میلیارد دلار بود.

بهای نفت در بازارهای جهانی به حدود ۱۱۰ دلار اوج گرفته و به تبع آن قیمت فرآورده‌های نفتی، گاز، پتروشیمی و معدنی بیش از دو برابر شده‌است.

به‌رغم رشد چشمگیر درآمدهای صادراتی، دولت ابراهیم رئیسی اقدام به حذف تدریجی ارز ترجیهی برای واردات و آزاد کردن قیمت نان و برخی اقلام غذایی کرده‌است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۳ می ۲۰۲۲