ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از توقیف کشتی‌های یونانی توسط ایران

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مراتب نگرانی شدید خود را از توقیف دو کشتی یونانی در آب‌های خلیج فارس توسط سپاه پاسداران اعلام کرد. در این بیانیه از ایران خواسته شده با حل سریع این موضوع از تنش‌ها بکاهد.

اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای توقیف دو نفتکش یونانی در آب‌های خلیج فارس توسط ایران را “غیر قابل قبول” خواند.

در این بیانیه که یکشنبه ۲۹ مه (۸ خرداد) منتشر شد گفته شده که اتحادیه اروپا به فوریت نگرانی شدید خود از این اقدام را با مقا‌م‌های ایران در میان گذاشته و خواستار توضیح این موضوع، حل و فصل آن و تنش‌زدایی هر چه سریع‌تر شده است.

در این اطلاعیه تأکید شده که “آزادی کشتی‌رانی و جریان آزاد تجارت، اصول بنیادین اتحادیه اروپاست.”

سپاه پاسداران پس از آن که کشتی “لانا” حامل ۷۰۰هزار بشکه نفت ایران در آب‌‌های یونان توقیف شد در روز جمعه ۶ خرداد اقدام به توقیف دو فروند نفتکش یونان در آب‌های خلیج فارس و پایین کشیدن پرچم آن‌ها کرد.

روابط عمومی سپاه در اطلاعیه‌ای علت این اقدام را “ارتکاب به تخلف” نامید.

به گزارش آسوشیتدپرس، یونان بعد از توقیف نفتکش روسی “لانا” در ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل) اعلام کرده بود که این تانکر را که حامل بیش از ۱۰۰هزار تن نفت ایرانی است به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران توقیف کرده است.

یونان سپس اعلام کرد، بنا بر درخواست مقام‌های قضایی آمریکا نفت توقیفی را به ایالات متحده ارسال خواهد کرد.

این نفتکش که به‌تازگی نام خود را از پگاس به لانا تغییر داده بود به هنگام توقیف با پرچم روسیه حرکت می‌کرد و حامل ۱۹ خدمه روسی بود. گارد ساحلی یونان گفته بود که این توقیف به دلیل سوءظن نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در ارتباط با حمله به اوکراین انجام شده است.

اینک اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کرده که در مورد وضعیت کشتی “لانا” (پگاس سابق) که در توقیف یونان است با مقام‌های این کشور تماس بسیار نزدیک برقرار کرده است.

ایران بعد از توقیف این کشتی کاردار سفارت یونان در تهران را احضار و سازمان بنادر و دریانوردی این کشور نیز اقدام یونان را “مصداق بارز دزدی دریایی” قلمداد کرد.

یونان نیز توقیف دو نفتکش خود توسط ایران را “دزدی دریایی” نامیده و با هشدار در مورد پیامدها، به اتباع خود هشدار داده که به ایران سفر نکنند.

وزارت خارجه یونان اعلام کرده که دو خدمه یکی از نفتکش‌ها و هفت خدمه از نفتکش دوم توقیف‌شده یونانی هستند. این کشور همچنین افزوده که این موضوع را به اطلاع اتحادیه اروپا و سازمان بین‌المللی دریانوردی رسانده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۳۰ می ۲۰۲۲