سکوت بایدن در برابر معترضانی که می‌گویند «دشمن ما آمریکا نیست»

سند جدید وزارت امور خارجه آمریکا از محتوای نشست محرمانه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران با مقامات سابق دولت اوباما حاکی از آن است که ظریف به آنها گفته بود، «نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم ایران مقاومت دربرابر آمریکا را می‌خواهند.»

مواضع دولت جو بایدن در مقابل اعتراض‌های مردمی در ایران، شامل سکوت شخص جو بایدن در برابر معترضانی که فریاد می‌زنند، «دشمن ما آمریکا نیست»، نشان می‌دهد که دولت او به جای شنیدن صدای معترضان در ایران، همچنان به ادعای ظریف باور دارند.

با گذشت یک هفته از فروریزی برج متروپل در آبادان و جان‌باختن ده‌ها نفر و زخمی و مفقود شدن ده‌ها نفر دیگر، دور جدید اعتراض‌های مردمی که از آبادان آغاز شد، اکنون به دیگر شهرهای ایران رسیده است. معترضان در خیابان‌ها به رغم سرکوب‌های شدید نیروهای امنیتی که با شلیک مستقیم به سوی معترضان همراه است، علیه مقامات ارشد جمهوری اسلامی، شامل علی خامنه‌ای شعار می‌دهند و آنها را مسول وضع موجود می‌دانند. معترضان با کنایه به خامنه‌ای و دیگر مقامات که آمریکا را عامل بحران‌ها و دشمن ایران توصیف می‌کنند، شعار می‌دهند: «دشمن ما همینجاست، دروغ می‌گن آمریکاست.»

با این وجود دولت بایدن که خواستار تعامل با جمهوری اسلامی است درمقابل سرکوب شدید معترضان و نقض حقوق بشر در ایران سکوت اختیار کرده است.

این رویکرد در تضاد آشکار با رویکرد دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا قرار دارد که همزمان با اعتراض‌های آبان ۹۸ در ایران گفت: «همواره از آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌ام کنار شما ایستاده‌ام و دولت من همچنان کنار شما خواهد بود. ما اعتراضات را از نزدیک دنبال می‌کنیم و شجاعت شما الهام‌بخش است.»

وزارت امور خارجه دولت ترامپ به ریاست‌ مایک پومپئو نیز از معترضان خواست تصاویر سرکوب‌ها را برای این وزارتخانه ارسال کنند. تا عوامل شناسایی و با اعمال تحریم‌ها تحت تحریم قرار گیرند.

اما همزمان با دور جدید اعتراض‌ها در ایران دولت بایدن و اروپاییان که همواره از لزوم رعایت حقوق بشر و آزادی بیان سخن می‌گویند، سکوت اختیار کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۰ می ۲۰۲۲