کودکان و زنان باردار ایرانی در معرض خطر سوءتغذیه قرار دارند

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درباره خطر سوءتغذیه میان کودکان زیر پنج سال، کودکان در سن بلوغ، و زنان باردار هشدار داد و گفت: «۳۰ درصد خانوارهای ایرانی با کمبود دریافت انرژی روزانه مواجه‌اند و با اوضاع اقتصادی کنونی این وضعیت وخیم‌تر نیز می‌شود.»

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه اگر به دهک‌ کم‌درآمد جامعه در تامین مواد غذایی کمک فوری نشود، به بروز سوءتغذیه در کشور منجر خواهد شد، به خبرگزاری رکنا گفت که گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر سوء‌تغذیه، مثل کودکان زیر پنج سال، کودکان در سن بلوغ، و زنان باردار، باید هر روز مقدار استانداردی از ریزمغذی‌ها به بدنشان برسد، وگرنه دچار سوء‌تغذیه می‌شوند.

به گفته زهرا عبداللهی، چهار استان سیستان‌ و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، و خراسان جنوبی بیشترین آمار سوءتغذیه را دارند، اما در مجموع ۳۰ درصد خانوارهای ایرانی به سوءتغذیه دچار شده‌اند. او کوچک‌ شدن سفره ایرانیان در پی افزایش قیمت‌ها را تایید کرد و گفت دسترسی خانواده‌ها به پروتئین‌های حیوانی، تخم‌مرغ، و لبنیات کاهش یافته است.

در خبری دیگر، سید مهدی افخمی، رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه، نیز به دیده‌بان ایران گفت: «قیمت پنیر سفید فتا ۷۰ هزار تومان شده است و دیگر کسی توان خرید آن را ندارد.» به گفته این فعال صنفی، محصولات لبنی در فروشگاه‌ها خریدار ندارند و برگشت می‌خورند. حتی واحدهای کوچک صنایع لبنی دیگر فعالیت نمی‌کنند.

این فعال صنفی با تاکید بر اینکه از کودک دو ساله تا سالمند ۹۰ ساله به محصولات لبنی نیاز دارند، گفت: «در جراحی‌های اقتصادی باید کالاهایی که با سلامت مردم در ارتباط است، به‌صورت مجزا دیده شود، که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.»

مقام‌های دولت رئیسی حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی را «جراحی اقتصادی» نامیده‌اند و ادعا می‌کنند که با این اقدام، یارانه کالاهای اساسی به حساب مردم ریخته می‌شود. به‌رغم این ادعا، پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت کالاهای اساسی به شکل سرسام‌آوری افزایش یافت و بسیاری از ایرانیان که سفره آنان پیش‌تر نیز کوچک‌تر شده بود، این بار با برخی مواد خوراکی اصلی، مثل گوشت قرمز، مرغ، و لبنیات خداحافظی کرده‌اند.

پیش‌ از این نیز کاهش تقاضا در بازار مرغ و گوشت مشاهده شده بود، اما حالا به لبنیات هم سرایت کرده است. احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فراورده‌های لبنی ایران، نیز به‌تازگی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تجارت‌ نیوز گفت که مصرف محصولات لبنی ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است و تنها قشر خاصی از جامعه توانایی مصرف محصولات لبنی را دارند. به گفته او، برخی خانواده‌ها حتی ماهی یک بار هم نمی‌توانند محصولات لبنی تهیه کنند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۹ ژوئن ۲۰۲۲