اسکندر لطفی فعال صنفی معلمان از مریوان به شهر نامعلومی منتقل شد ــ وکیلش می‌گوید جان او در خطر است

چهارشنبه‌شب ۱۹ خرداد محمدصالح نیکبخت، وکیل اسکندر (سوران) لطفی، فعال صنفی معلمان در حساب کاربری خود در توییتر خبر داد که موکلش از شهر مریوان به شهر نامعلومی منتقل شده است و «جان او در خطر است».

اسکندر لطفی از زمان بازداشت در مکان نامعولی به سر می‌برد و محل نگهداری او مشخص نیست، اما احتمالا در بازداشتگاه نهادهای امنیتی به سر می‌برد. این انتقال ناگهانی و مخفیانه در حالی صورت گرفته که اسکندر لطفی از ۹ روز پیش به دلیل تداوم بازداشت غیرقانونی و تحت فشار بودن جهت اعتراف اجباری دست به اعتصاب غذای خشک زده است. اسکندر لطفی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان و سخنگوی شورای صنفی فرهنگیان ایران بامداد یک‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه امسال به همراه مسعود نیک‌خواه و شعبان محمدی، دو عضو دیگر انجمن صنفی معلمان کُردستان پیش از شروع تجمعات معلمان توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شدند.

پیش‌تر یک منبع آگاه در خصوص وضعیت اسکندر لطفی به زمانه گفته بود احتمال تمدید قرار بازداشت اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیک‌خواه به مدت یک ماه دیگر وجود دارد. این منبع همچنین افزوده بود بخش زیادی از تلاش‌ها و فشارهای بازجوها برای اعتراف اجباری در رابطه با دیدار این فعالان صنفی با دو هم‌تای فرانسوی خود به نام‌‎های سسیل کولر و ژاک پاریس است که هر دو معلم و عضو «اتحادیه آموزشی و‌ تحصیلی فرانسه» هستند، اما اسکندر لطفی اعلام کرده «تنها یک دیدار دوستانه با همکاران صنفی خود داشته‌اند، هیچ خطایی از آنها سر نزده است.» اسکندر لطفی از زمان بازداشت تنها چند تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌اش داشته است و خانواده او و دیگر فعالان صنفی بازداشت‌شده اهل مریوان از محل نگهداری دقیق آنها اطلاعی ندارند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه،۹ ژوئن ۲۰۲۲