سالیوان: مسیر مذاکرات ایران با آژانس از گفت‌وگوهای وین جدا است

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه گفت که از دیدگاه آمریکا مسیر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام از مذاکرات ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی جدا است.

جیک سالیوان در پاسخ به پرسشی در خصوص پیامدهای اقدام تازه ایران در قطع عامدانه دوربین‌های «فراپادمانی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک مرکز هسته‌ای این کشور برای مذاکرات برجام گفت، ما موضوع پایبندی ایران به تعهدات پادمان‌های آژانس و تعهدات این کشور در چارچوب ان پی تی و مذاکرات تهران با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را یک مسیر می‌دانیم.

او اضافه کرده است، در مسیر دیگر مذاکره برای دستیابی به یک راه‌حل برای برنامه هسته‌ای ایران از طریق بازگشت متقابل به پایبندی در برابر پایبندی به برجام است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرده است، از منظر ما اینها دو مسیر جداگانه هستند و بر این مبنا پیش خواهیم رفت.

جیک سالیوان همچنین گفته است، از دیدگاه ما، هم اکنون یک پیشنهاد که پایبندی در مقابل پایبندی به برجام را بدون در نظر گرفتن مسائل خارجی محقق کند، روی میز و در دسترس ایران قرار دارد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید توصیه کرده است که ایران این پیشنهادی را بپذیرد.

وی با این حال او تصریح کرده است که اگر ایران چنین پیشنهادی را نپذیرد، مسئولیت آن با این کشور است.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین که پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن آغاز شده بود، از فروردین سال جاری متوقف شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۹ ژوئن ۲۰۲۲