وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری در هرمزگان؛ گزارش‌های اولیه: ۵ کشته و ۴۴ مصدوم

زلزله‌ای با قدرت ۶.۱ ریشتر ساعت ۲:۰۲ بامداد به وقت محلی در ۳۶ کیلومتری بندر خمیر واقع در استان هرمزگان رخ داد. این زلزله پس از این که ۱۲ پس‌لرزه داشت که بزرگ‌ترین آن ۴.۷ ریشتر بود، بار دیگر در ساعت ۳:۵۴ بامداد با قدرت ۵.۷ ریشتری بنا بر برآورد مرکز لرزه‌نگاری آمریکا و در مقیاس ۶.۱ ریشتر بنا بر گزارش منابع ایرانی تکرار شد.

همچنین مرکز لرزه‌نگاری آمریکا از وقوع سومین زمین لرزه شدید با قدرت ۶ ریشتر در ۳۱ کیلومتری بندر خمیر واقع در استان هرمزگان یک دقیقه پس از رخداد زلزله ۵.۷ ریشتری خبر داد که منابع ایرانی قدرت این زلزله را ۶.۳ ریشتر برآورد کردند.

این زلزله در کشورهای امارات عربی متحده، قطر، عمان، پاکستان، بحرین و افغانستان نیز احساس شد.

محمدحسن نامی، رییس سازمان مدیریت بحران ایران به خبرگزاری ایسنا گفت: «تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی به حالت آماده باش درآمده و تیم‌های ارزیاب از سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها به مناطق متاثر از حادثه اعزام شده‌اند.»

بر اساس گزارش‌های رسمی اولیه دست‌کم ۵ نفر در زمین‌لرزه هرمزگان کشته و ۴۴ نفر زخمی شده‌اند.

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان اعلام کرد که تمامی افراد از زیر آوار خارج شده‌اند.

همچنین برق چندین روستای واقع در کانون زلزله قطع شده و محور مواصلاتی بندرخمیر به بندرلنگه نیز بر اثر ریزش کوه مسدود شده است. هم‌اکنون این محور نیز بازگشایی شده است.

فرماندار بندر لنگه نیز به خبرگزاری فارس گفت که بعضی خانه‌ها صددرصد تخریب شده و خسارت‌ها بسیار شدید است. استاندار هرمزگان نیز خبر داده که در شهرهای بزرگ خسارت گسترده‌ای رخ نداده است. اما مدیر هلال احمر هرمزگان تایید کرد که ۱۲ روستا خسارت دیده‌اند.

به گزارش رسانه‌های محلی، مردم در مناطق مختلف استان از جمله بندرعباس در حال حاضر به پارک‌ها و خیابان‌ها پناه برده‌اند.

زمین‌لرزه نخست حدود ۳۰ ثانیه طول کشیده و پس از آن ۱۴ پس‌لرزه که بزرگ‌ترین آن بین ۶ تا ۶.۳ ریشتر قدرت داشته، به‌وقوع پیوسته است.

این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین رخ داد. کانون این زلزله در۴۱ کیلومتری شهرستان کنگ، ۴۸ کیلومتری بندر لنگه و ۱۰۷ کیلومتری بندرعباس قرار دارد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی،۲ جولای ۲۰۲۲