نیروهای ویژه کره شمالی در سوریه؛ نگاهی به کمک پیونگ یانگ به عملیات ضد شورش در دمشق

کره شمالی برای مدت طولانی ارتباطات نزدیکی با حکومت بشار اسد  داشته است، پیونگ یانگ امروزه قدیمی ترین و قابل اعتماد ترین  شریک دفاعی بشار اسد است. نیرو های کره ای از سال های دهه ۱۹۷۰ در کنار همتایان سوریه ای خود در تمام جنگ های اصلی کشور، از جمله جنگ یام کیپور و جنگ لبنان علیه همسایگان اسرائیل و مقابله با  گروه های ستیزه جوی تحت حمایت غرب جنگیده اند.

در شرایطی که حکومت بشار اسد فاقد صنایع نظامی  بوده است، کره شمالی نقش مهمی در نوسازی سیستم های سلاح های نظامی روسی، از وسایل نقلیه زرهی و توپخانه تا  سیستم های موشکی هوایی که سوریه از آنها استفاده میکند، ایفا کرده است. مشاوران نظامی کره شمالی مدت هاست که در ارتش سوریه حضور دارند و نقش کلیدی هم در جنگ و هم در زمان صلح بازی می کنند و برای حکومت بشار اسد، توانایی نسبی مقابله با دشمنانش را ایجاد کرده اند، بعلاوه کره شمالی در زمینه بهداشت و درمان در شرایط جنگی به حکومت سوریه کمک رسانده است. همچنین گزارش ها حاکی از این است که کره شمال گاهی حتی نیروی زمینی برای کمک مستقیم به سوریه فرستاده است. برای حکومت منزوی کره شمالی جلوگیری از سقوط حکومت سوریه که پیروزی برای بلوک غرب محسوب خواهد شد، اهمیت داشته است همانطور که در جنگ ویتنام  رفتاری مشابه داشته است.

کره شمالی یکی از بزرگترین و حرفه ای ترین، آموزش دیده ترین  نیروهای زمینی مسلح در جهان را دارد. نیروهای ویژه کره شمالی آموزش دیده اند تا در پشت خطوط دشمن،  علیه نیرو های نخبه دشمن عمل کنند. در ماه مارس ۲۰۱۶، نمایندگان نیروهای شورشی مورد حمایت کشور های  غربی اعلام کردند که پرسنل نظامی کره شمالی برای عملیات رزمی در این کشور در دمشق مستقر شده اند. نیرو های ویژه کره شمالی  خدمات با ارزشی برای سرکوب شورشیان سوریه داشته اند. گروه های اسلامگرا ی شورشی سوریه برخی از سلاح های جدید ساخته شده  غرب را در اختیار داشته اند و تجربه  مبارزه با آخرین سلاح ها و تاکتیک های غربی  برای نیرو های ویژه کره شمالی تجربه با ارزشی بوده است. توانایی و تجربیات واحدهای نیروهای ویژه کره شمالی در جنگ شهری، آنها را به خطرناک ترین و نخبه ترین نیرو برای جنگ های شهری بدل کرده است که میتواند در منازعات دولت های دوست کره شمالی با معترضین بکار گرفته شود.

منبع: میلیتاری واچ

 

.