خودکشی چهار کودک در مناطق کُردنشین و دو کودک دیگر در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش منابع حقوق بشری، تنها در یک هفته دست‌کم سه کودک در مناطق کُردنشین ایران و دو کودک دیگر در کهگیلویه و بویراحمد با خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند.

سایت هه‌نگاو، هویت سه کودکی را که در هفته پایانی ماه تیر در مناطق کُردنشین خودکشی کرده‌اند روژین صفری ۱۵ ساله اهل جوانرود، مرشد خاصی ۱۳ ساله ‌اهل کرمانشاه و کانی امین عشایری ١٥ ساله اهل پیرانشهر اعلام کرده است.

پیش از این نیز سایت حقوق بشری هرانا درباره خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله به نام آریان (آریا) خانی در تاریخ ۲۲ تیر از طریق مصرف قرص و دو کودک ۱۴ و ۱۵ ساله اهل شهرستان دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد در تاریخ ۲۸ تیر از طریق حلق‌آویز کردن در جنگل‌های اطراف این شهرستان اطلاع‌رسانی کرده بود.

هرانا هویت این نوجوانان را امیررضا محسن‌نیا و فرشید جوادی‌مهر اعلام کرده و گفته بود که سه ماه پیش نیز در همین خانواده یک دختر ۱۴ ساله به دلیل ناتوانی پدرش در خرید تلفن همراه خودکشی کرده بود.

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه بیش از ۷ درصد است. اما به نظر می‌رسد که آمار خودکشی نوجوانان در سال‌های اخیر به دلیل افزایش فشارهای اقتصادی و اجتماعی بیشتر شده است.

نتایج یک پژوهش از سوی «انجمن دفاع از حقوق کودک» پیشتر نشان داده بود که ۲۵۰ کودک در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ در ایران خودکشی کرده‌اند. این پژوهش تنها بر اساس مواردی بوده که رسانه‌ای شده است.

سایت هه‌نگاو پیشتر در گزارشی درباره آمار خودکشی در مناطق کردنشین ایران اعلام کرده بود که تنها در سال ۲۰۲۱ در این مناطق، ۵۲ کودک با خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند.

رستم تقی‌وندی، معاون وزیر کشور اخیرا اعلام کرده بود که سالانه صد هزار نفر در کشور اقدام به خودکشی می‌کنند، اما به آمار دقیق کودکان در این بخش اشاره نکرده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۲ جولای ۲۰۲۲