افشاگر «سیسمونی‌گیت» قالیباف به دو سال حبس محکوم شد

وحید اشتری، فعال رسانه‌ای که برای نخستین بار سفر اعضای خانواده رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه را افشا کرد، می‌گوید به دو سال حبس تعزیری و ممنوعیت از هرگونه فعالیت در فضای مجازی و حقیقی محکوم شده است.

فروردین‌ماه امسال و پس از انتشار تصاویری از همسر، دختر و داماد محمدباقر قالیباف در فرودگاه تهران هنگام ورود به ایران که همراه با چمدان‌های متعدد بود، موج انتقاد نسبت به این مقام بلندپایه جمهوری اسلامی و خانواده او شکل گرفت و هشتگ‌هایی همچون «سیسمونی گیت» میان کاربران شبکه‌های اجتماعی داغ شد.

اشتری روز پنجشنبه ۳۰ تیرماه با انتشار تصویر حکم دادگاه در حساب توییتری خود اعلام کرد دادگاه او را به دلیل انتشار خبر «سیسمونی»، «خیریه حسین طائب» و «مطالب مرتبط با هولدینگ یاس» محکوم کرده است.

آقای اشتری در پست توییتری خود با انتقاد از چگونگی نحوه صدور حکم خود نوشت: «پرونده با اعلام جرم یک نهاد امنیتی تشکیل شد و بازپرس بدون گرفتن مستندات و دفاع آخر کیفر خواست صادر کرد.»

وحید اشتری در جریان افشاگری «سیسمونی‌گیت» گفته بود در تماس با مسئولان هواپیمایی معراج اطمینان حاصل‌ کرده است که زهرا مشیر (همسر قالیباف)، امیررضا بحیرایی (داماد قالیباف)، و مریم (دختر قالیباف) ۳۰ فروردین با پرواز شماره ۴۸۰۴ هواپیمایی معراج از استانبول با حجم زیادی از بار،‌ شامل «سیسمونی و کالسکه نوه باقر قالیباف … که از استانبول خریداری شده» وارد تهران شده‌اند.

پس از اعتراض افکار عمومی ایران به رفتار دوگانه محمدباقر قالیباف، به عنوان یک مقام عالی‌رتبه حکومتی، مبنی بر «تهیه لوازم معمول زندگی از خارج از کشور» و یا «خرید خانه در کشوری دیگر» در شرایط سخت اقتصادی فعلی کشور، برخی مقامات جمهوری اسلامی از جمله تعدادی از اعضای قوه مقننه ایران اقدام به دفاع از محمدباقر قالیباف کردند.

محمد باقر قالیباف در جریان مناظره‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۹۶ گفته بود: «وزیر آموزش و پرورش آقای روحانی میرود لباس بچه از ایتالیا می‌آورد. مردم! شما فکر می‌کنید اقتصاد ما درست می‌شود؟ هرگز!»

او در همین مناظره‌ها مردم را به دو گروه «رانتخواران ۴ درصدی و گرفتاران ۹۶ درصدی» تقسیم کرده و خود را نماینده و مورد اطمینان ۹۶ درصدی‌ها دانسته بود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۲ جولای ۲۰۲۲