هفت مامور رژيم ایران که برای ترور شهروندان اسرائیل برنامه ریختند، در بازداشت هستند

دادگاه جنایی استانبول، برای هفت تن از هشت متهم «سوء‌قصد به شهروندان اسرائیل در ترکیه» قرار بازداشت صادر کرده است. اکنون دادستانی در حال تکمیل روند تحقیقات و بازرسی از متهمین است.

در گزارش شبکه تی‌ آر تی ترکیه، نام‌ سه شهروند ایران که به‌تازگی به جمع بازداشت‌شدگان پیوستند، کیوان مجدزاده، جمال قدکچی و ایمان شجاعی، ذکر شده‌ است. این سه تن از عوامل اصلی طرح ترور شهروندان اسرائیل در ترکیه بوده‌اند.

روزنامه ملیت ترکیه نیز نام چند‌ متهم دیگر را، مجید نظیره، علیرضا شعبدکنی، محمود حسینی، حسن هاشمخانی و مریم محمدی، اعلام کرده‌ است. بر اساس گزارش ملیت، طبق رای دادگاه، خانم محمدی با قید «ممنوعیت خروج از ترکیه» اکنون بیرون از زندان است.

یائیر لاپید، وزیر خارجه وقت و نخست‌وزیر کنونی اسرائیل، چندی‌پیش در سفر به ترکیه گفته بود:« در هفته‌های اخیر، جان شهروندان اسرائیل به‌لطف همکاری‌های سیاسی و امنیتی با ترکیه، نجات یافته است».

دولت اسرائیل بیش از یک ماه قبل، از شهروندان خود که در ترکیه بودند، خواسته‌ بود که هرچه زودتر این کشور را ترک کنند. این درخواست به‌دنبال «خطر جدی و فوری حملات جمهوری اسلامی» مطرح شده‌ بود.

اسرائیل و ترکیه، در ماه‌های اخیر به یکدیگر نزدیک شده‌اند. دستگاه امنیتی ترکیه، برای خنثی‌سازی عملیات جمهوری اسلامی در این کشور، همکاری نزدیکی را با دستگاه امنیتی اسرائیل برقرار کرده‌ است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۳ جولای ۲۰۲۲