گروسی: برنامه هسته‌ای ایران «به تاخت» جلو می‌رود

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران و محدود بودن میدان دید آژانس درباره این فعالیت‌ها خبر داد.

گروسی در مصاحبه‌ای با روزنامه اسپانیایی ال پائیز که روز جمعه انتشار یافت، گفت که میدان دید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران طی «تقریبا پنج هفته» گذشته «بسیار محدود» بوده است.

مدیرکل آژانس در ادامه افزود، با توجه به این که برنامه هسته‌ای ایران «به تاخت پیش می‌رود» اگر هم توافقی حاصل شود، «بازسازی پازل کل این دوره نابینایی اجباری» غیرممکن نیست، اما بسیار دشوار و «مستلزم کار بسیار پیچیده و شاید برخی توافق‌های ویژه است.»

او در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که آژانس باید یک پایگاه داده بازسازی کند و بدون آن هرگونه توافق بر مبنایی شکننده استوار خواهد بود، چون بدون چنین پایگاه داده‌ای، نمی‌توان میزان صادرات اورانیوم و نیز تعداد سانتریفیوژهای بدون استفاده را تعیین کرد.

مدیرکل آژانس درباره گزارش رویترز پیرامون افزایش غنی‌سازی به وسیله ماشین‌آلات و دستگاه‌های پیشرفته در تاسیسات فردو نیز گفت: «پیشرفت فنی برنامه [هسته‌ای] ایران روندی ثابت دارد.»

رافائل گروسی در ماه گذشته میلادی نیز گفته بود تنها سه تا چهار هفته زمان برای بازگرداندن دست‌کم برخی از سازوکارهای نظارتی آژانس درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی وجود دارد.

ایران بسیاری از محدودیت‌های وضع‌شده علیه برنامه هسته‌ای خود را پس از خروج دولت پیشین آمریکا از توافق برجام زیر پا گذاشته است و اکنون غنی‌سازی اورانیوم را در سطحی نزدیک به تولید سلاح انجام می‌دهد.

این در حالی است که مذاکرات احیای برجام از ماه مارس ابتدا به دلیل کارشکنی‌های روسیه و سپس مطالبات فرابرجامی جمهوری اسلامی از جمله حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی به بن‌بست رسیده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۳ جولای ۲۰۲۲