در جریان سیل در تهران و سایر شهرهای ایران، ۵۳ نفر کشته و ده ها نفر مفقود شده اند

بارش باران های سیل آسا، جاری شدن سیل و آب گرفتگی که از چند روز پیش شروع و در دو روز اخیر شدت گرفته است، همچنان ادامه دارد. براثر جاری شدن سیل در تهران و سایر شهرهای ایران ۵۳ نفر کشته، ده ها نفر مفقود و صدها تن زخمی شده اند. شمار کشته شدگان و مفقودان ساعت به ساعت در حال افزایش است و حلال احمر هنوز گزارش جامعی از آمار قربانیان و خسارات ناشی از سیل منتشر نکرده است. براساس گزارش سازمان هواشناسی تا سه روز دوشنبه شهرهای ایران درگیر باد، باران سیل آسا و طوفان هستند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر روز جمعه گفت: طبق پیش بینی هواشناسی و گزارش های ارسالی ۱۸ استان کشور درگیر وقوع سیل هستند و لازم است هموطنان تا دهم مردادماه از قرار گرفتن در حریم رودخانه‌ها و نقاط کوهستانی خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، مهدی ولی پور گفته با توجه به هشدار سازمان هواشناسی، جمعیت هلال احمر در امادگی کامل قرار داشته و در مجموع در ۶۲ شهرستان از ۱۷ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، تهران، فارس، کرمان، هرمزگان، قم، سمنان، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، گلستان، اصفهان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و مرکزی عملیات‌های امداد و نجات مربوط به سیل و آبگرفتگی به اجرا در آمد.

او گفته در مجموع ۱۹ استان، ۳۸ شهر، ۱۰۶ شهرستان و ۳۰۱ روستا و۳۲ محور مواصلاتی در گیر سیلاب هستند.

رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر از افزایش شمار جانباختگان سیل در سراسر ایران به ۵۳ تن خبر داده و گفته حدود ۲۰ نفر نیز همچنان مفقودند که جستجو برای یافتن آنها ادامه دارد.

ولی پور افزود: در استان‌های تهران مازندران ،مرکزی، کرمان و چهارمحال و بختیاری هموطنان فوت کردند، بیشترین تلفات در استان تهران در امامزاده داوود و منطقه زرین دشت فیروزکوه بوده است.

«هشدار قرمز» سازمان هواشناسی در سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان
سازمان هواشناسی روز جمعه اعلام کرد هشدار قرمز برای سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان برقرار است.

بر اساس این هشدار در مناطق مذکور، رگبار و رعدوبرق، گاهی تگرگ و نیز وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

به شهروندان توصیه شده از نواحی حادثه‌خیز مانند حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها دوری کرده و از صعود به ارتفاعات نیز خودداری کنند.

در تهران، البرز، قزوین، قم، سمنان، هرمزگان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، یزد، مرکزی، خراسان شمالی، زنجان، گلستان، مازندران، گیلان، کردستان و لرستان هم برای امروز هشدار نارنجی صادر شده است.

مردم به پیش بینی هواشناسی چندان اعتماد ندارند. در مناطقی که وضعیت نارنجی بود بر اثر شدت باران سیل جاری شده و آب گرفتگی به وجود آمده است. حتی مقامات حکومت می گویند “هواشناسی فشل است”. نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس می‌گوید «هواشناسی فشل است، مردم فهمیدند وضعیت قرمز است اما هواشناسی وضعیت زرد و نارنجی اعلام کرد». در این شهر برخی از کاربران در شبکه های خبر نوشته اند، بارندگی از نیمه شب جمعه شروع شد و ساعت ۶ صبح خیابان های شهر را آب گرفت. تصاویری که از این شهر در شبکه های اجتماعی منتشر شده است نشان می دهد بافت بافت تاریخی یزد آسیب دیده است. مدیریت بحران استان از ساکنان بافت تاریخی خواسته است این منطقه را ترک کنند.

رئیس شرکت گاز استان یزد گفته بر اثر شکستگی لوله‌های گاز ناشی از تخریب منازل مسکونی مجبور به قطع گاز هزار مشترک شده ایم.

در تهران سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران از کشف اجساد دو نفر دیگر در حادثه سیل امامزاده داوود خبر داده و گفته آتش‌نشانان از صبح امروز تاکنون، جسد پنج نفررا از زیر گل و لای خارج کردند.

جلال ملکی گفته اجساد دونفری که تازه پیدا شده در زیرزمین یک رستوران بود که یک خانم و یک پسربچه خردسال بودند.

روز گذشته اعلام شد که دست‌کم هفت نفر در سیل امامزاده داوود کشته شدند و اکنون شمار کشته‌ها به دوازده نفر می‌رسد.

در تهران حامد یزدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری روز جمعه به خبرنگاران گفته با توجه به بررسی‌های هواشناسی وضعیت جوی استان تهران تا سه روز آینده با تداوم فعالیت سامانه بارشی همراه خواهد بود.

او گفته در اکثر نواحی استان به ویژه نیمه شمالی و ارتفاعات ابری تا نیمه ابری همراه با رگبار و رعد و برق و در مناطق مستعد با احتمال بارش تگرگ و نیز گاهی وزش باد شدید همراه خواهد بود.

در آخرین خبرها محسن منصوری استاندار تهران اعلام کرد سیلاب شب گذشته در منطقه حبله رود شهرستان فیروزکوه ۹ نفر کشته، ۱۶ نفر مفقود و ۱۲ مصدوم برجا گذاشته است.

همچنین سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از کشف سه جسد در حوزه پایین دست رودخانه کن خبر داد.

سیل در فیروزکوه؛ ۱۰ نفر کشته، ۱۶ مفقود

محسن منصوری استاندار تهران اعلام کرد سیلاب شب گذشته در منطقه حبله رود شهرستان فیروزکوه ۱۰ نفر کشته، ۱۶ مفقود برجا گذشته است.

گفته می‌شود امدادرسانی به مناطق سیل زده فیروزکوه با تاخیر صورت پذیرفت.

استاندار تهران در واکنش به این انتقادها گفته «علت تأخیر امداد‌رسانی در این مناطق بسته شدن راه‌های دسترسی ‌و ترافیک جاده‌ای بود که پس از عادی شدن وضعیت نیروهای کمک‌رسان و دستگاه‌های امدادی موفق به خدمات رسانی شدند».

سیل برای ساعاتی جاده فیروزکوه را هم مسدود کرد.

ساعتی پیش عباس جوهری معاون استاندار تهران گفت «مسیر دسترسی به شهرستان فیروزکوه مسدود است و هنوز موفق به حضور در مرکز حادثه نشدیم اما سعی می کنیم از مسیرهای فرعی در محل حاضر شویم».

او گفته تعدادی مفقودی و فوتی اعلام شده که تعداد دقیق آن نیاز به بررسی دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور حجم سیل و میزان خسارات ناشی از آن در محدوده فیروزکوه را سنگین‌تر از آنچه که در امام‌زاده داوود رخ داد، اعلام کرد.

وی یادآوری کرد: سیل امامزاده داوود پس از حدود ۲۲ دقیقه بارش شدید باران رخ داد و سیل فیروزکوه پس از حدود ۱۰ دقیقه بارش ایجاد شد. اما خسارات برجای مانده از سیل در فیروزکوه و همچنین میزان حجم آبی که در سیل وجود داشت، بیشتر از سیل رخ داده در امام‌زاده داوود است.

سیاست حکومت زمینه ساز اصلی تخریب و آسیب

رییس سابق موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور یکی از علل راه افتادن سیلاب و آب گرفتگی را عملکرد وزارت نیرو می داند. وی می گوید: وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی به سیستم طبیعی هیدرولوژی در حوضه‌ها و زیر حوضه‌های آبی بی توجهی می کنند. اخیرا مد شده است به خاطر تفکر مهندسی و سازه‌ای حاکم در وزارت نیرو موضوع لایروبی رودخانه تبدیل به از بین بردن اکوسیستم های ماندابی در حریم رودخانه‌ها و آبراهه‌ها شده است. این روند باعث شده است بیدزارها، نیزارها ، پده‌زارها و گزسستان‌های حاشیه رودخانه‌ها از بین برود، در حالی‌که این پوشش‌ها اولا سرعت سیل را کنترل می‌کنند و دوم گل و لای را در حریم رودخانه تثبیت می‌کنند. علاوه بر تخریب حاشیه رودخانه‌ها توسط وزارت نیرو باید مسئله بهم خوردن اکوسیستم و رویشگاه‌ها به‌وسیله بخش معدن و سایر زیر ساخت نیز اضافه شود‌. نادیده گرفتن حریم رودخانه خود مزید بر علت است نمونه‌اش بلایی است که بر سر مسیل‌ها و رودخانه در شهر تهران و کرج آمده است‌.

یک مقام مسئول در سازمان زمین‌شناسی ایران هم ، «ساخت و ساز» در حریم رودها را علت اصلی خسارت زیاد سیل در امامزاده داوود اعلام کرد.

رضا شهبازی، مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی ایران، این اظهارات را پس از بازدید میدانی از منطقه آسیب‌دیده ناشی از سیلاب در منطقه بیان کرد.

شهبازی گفت: «آسیب‌های سیل روز گذشته نشان می‌دهدکه ما خود را در معرض خطر قرار دادیم، در حالی که در گذشته این منطقه چنین رخدادهایی را تجربه کرده است.»

رضا شهبازی با اشاره به خسارات سنگین این سیلاب گفت: «عدم رعایت حریم آبراهه‌ و تخریب کانال انتقال آب موجب شد تا در این رخداد آسیب‌های زیادی وارد شود.»

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۳۰ جولای ۲۰۲۲