سندیکای شرکت واحد: گزارش همبستگی بین المللی با معلمان و کارگران زندانی

سندیکای کارگران شرکت واحد در گزارشی که در روز ۱۳ مرداد منتشر شده، از همبستگی بین المللی با کارگران و معلمان زندانی در ایران به حمایت های فدراسیون جهانی کارگران حمل ونقل، اتحادیه ملی دریانوردان هند، کمیسیون های کارگری اسپانیا و اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا اشاره و از کلیه سازماندهندگان و حامیان این کارزار، و بطور مشخص شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، فعالین کارگری و‌ معلمی، فعالین مدنی، تشکلهای کارگری بین المللی و اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد، صمیمانه قدردانی کرده است.

متن کامل این گزارش در ادامه آمده است:

– فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل: ما هرگز در برابر سرکوب فعالین سندیکاهای کارگری کنار نخواهیم ایستاد.

 اتحادیه ملی دریانوردان هند: همه فعالان سندیکایی زندانی در ایران را آزاد کنید.

 کمیسیون های کارگری اسپانیا: جرم معلمان و فعالین کارگری زندانی در ایران چیست؟ فعالین کارگری زندانی باید فوری آزاد شوند.

 اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا: به حقوق کارگران احترام بگذارید! معلمان و فعالان کارگری زندانی را آزاد کنید.

استفان کاتن، دبیر کل فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل (آی تی اف)، و پدی کراملین، رئیس هیأت مدیره آی تی اف و دبیر ملی اتحادیه دریایی استرالیا، در یک بیانیه مشترک خطاب به کارگران بخش حمل و نقل در جهان اعلام کردند:

“ما بارها و بارها قدرت همبستگی جهانی را در جنبش خود نشان داده ایم. در واقع، به همین دلیل فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل ایجاد شد. اما این لحظاتی است که بیش از هر چیز دیگری بر نیاز مبرم به این همبستگی تأکید می کند. ما هرگز در برابر سرکوب فعالین سندیکاهای کارگری کنار نخواهیم ایستاد…..برادران ما رضا شهابی و حسن سعیدی، هر دو از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که عضو فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل از ایران می باشد، در ماه اردیبهشت به اتهامات ساختگی بازداشت شدند و در اعتراض به اعتصاب غذا دست زده بودند. این دو از جمله بسیاری از فعالان اتحادیه ای هستند که در ماههای اخیر زندانی شده‌اند؛ طبق گزارشات بیش از ۲۳۰ نفر در این مدت بازداشت شدند….”

فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل همچنین کارزاری جهانی را همزمان با طوفان توییتری ۱۱ آگوست آغاز کرده است و اعلام نموده است که تشکلات عضو فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل در سراسر جهان خواهان آزادی رهبران زندانی اتحادیه های کارگری در ایران هستند.

بدنبال بیانیه اخیر فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل، همقطاران سندیکای کارگران شرکت واحد در کشورهای مختلف جهان نامه ها و بیانیه های اعتراضی به مقامات ارسال نموده اند، که طبق گزارشات رسیده از جمله اتحادیه ملی دریانوردان هند (ان یو اس آی)، که از جمله اعضای رهبری ای تی اف می باشند، اعلام کرده است که خواهان آزادی فعالین زندانی اتحادیه های کارگری در ایران، از جمله رضا شهابی و حسن سعیدی، شده است.

بزرگترین فدراسیون کارگری اسپانیا، کمیسیون های کارگری، نیز اعلام کردند که فعالین کارگری زندانی باید فوری آزاد شوند و در طوفان توبیتری اعلام نمودند که “جرم معلمان و فعالین کارگری زندانی در ایران چیست و دولت ایران باید به حق تشکل و آزادی سازمان یابی همه کارگران از جمله در بخش امورش و پرورش و خدمات دولتی و عمومی احترام بگذارد.

اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا، بزرگترین اتحادیه کارگری کانادا و نیز بزرگترین بخش این اتحادیه در انتاریو، اعلام کردند که دولت ایران باید به حقوق کارگران احترام بگذارد و همه فعالین کارگری و معلمی زندانی را آزاد کند.

بنا به اخبار منتشر شده از جمله در رسانه های اجتماعی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، آموزش بین الملل و اتحادیه های معلمان در کشورهای مختلف نیز، همزمان با طوفان توییتری ۱۱ آگوست خواهان آزادی معلمان بازداشتی و فعالین اتحادیه های کارگری شدند. این طوفان توییتری با هشتگ «#معلم زندانی کارگر زندانی آزاد باید گردد» مورد استقبال گسترده حامیان کارگران و معلمان قرار گرفت و بار دیگر اهمیت و مبرمیت اتحاد، همبستگی و همراهی بخش های مختلف طبقه کارگر برای آزادی کلیه کارگران و معلمان زندانی و رسیدن به خواست های بر حق تشکلات مستقل صنفی و کارگری را بیش از پیش نشان داد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌حومه به سهم‌ خود از کلیه سازماندهندگان و حامیان این کارزار، و بطور مشخص شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، فعالین کارگری و‌ معلمی، فعالین مدنی، تشکلهای کارگری بین المللی و اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد، صمیمانه قدردانی کرده و به همگی این عزیزان خسته نباشید گفته است.
برگفته ای از سایت اخبار روز،۶ اگوست ۲۰۲۲