رئیس سازمان روانشناسی: طرح مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی «تفرقه‌افکنانه» است

رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران می‌گوید در تلاش است طرح مشاوره با «رویکرد دینی و اسلامی» را که به گفته او طرحی «غیرکارشناسی و تفرقه‌افکنانه» است از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج کند.

چندی پیش ۶۹ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان «صلاحیت اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی به صورت مستقل» تدوین کردند که در مرکز پژوهش های مجلس در دست بررسی است.

در صورت تصویب این طرح، حوزه‌های علمیه کشور می‌توانند به صورت مستقل و بدون نظارت سازمان روانشناسی خدمات مشاوره روانشناسی ارائه دهند.

محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی جمعه ۱۴ مرداد به خبرگزاری ایرنا گفت سازمان در تلاش است که با رایزنی و گفت وگو با نمایندگان مجلس، مسئولان و اشخاصی که در حال نظارت بر روی این طرح هستند، اشکالات را با آنها در میان بگذارد. به گفته حاتمی نمایندگان مجلس بدون مشورت و هماهنگی با ریاست حوزه علمیه این طرح را ارائه داده‌اند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی می‌گوید در حال حاضر بیش از صد نفر از روحانیون با تحصیلات روانشناسی و مشاوره در سطح ارشد و دکتری عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هستند و تعدادی از آنان پروانه دارند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی مشکلات این طرح را از جمله «دوگانگی صدور مجوز در یک کشور، نداشتن ساختار لازم حوزه جهت نظارت، و غیرتخصصی شدن خدمات مشاوره ای» عنوان کرده است.

دخالت حوزه‌های علمیه در مسائل غیردینی و از جمله در علوم تخصصی مانند پزشکی در چهار دهه اخیر با انتقادهای فراوانی همراه بوده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۶ اگوست ۲۰۲۲