تلاش رژیم ایران برای توقیف یک قایق آمریکایی ناکام ماند

ستاد فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا بعد از ظهر سه‌شنبه ۸ شهریور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مانع آن شده که یک کشتی تدارکاتی و پشتیبانی سپاه پاسداران ایران، یک شناور بدون سرنشین ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را توقیف کند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا با اعلام این خبر گفت که این رویداد بین ۲۹ تا ۳۰ اوت رخ داده است.

به گزارش صدای آمریکا، ستاد فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا می‌گوید ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در حال عبور از آب های بین‌المللی در حوالی ساعت ۱۱ شب ۲۹ اوت به وقت محلی بود که مشاهده کرد کشتی پشتیبانی «شهید بازیار» سپاه پاسداران یک شناور سطحی بدون سرنشین «سیل‌درون اکسپلورر» متعلق به دولت آمریکا را در تلاشی برای توقیف کردن آن، یدک می‌کشد.

ستاد فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا می‌گوید که برای جلوگیری از اقدام سپاه، کشتی ساحلی گشتی نیروی دریایی ایالات متحده که در آن نزدیکی بود بلافاصله به این اقدام پاسخ داد و ناوگان پنجم آمریکا همچنین یک بالگرد سیکورسکی اس‌اچ-۶۰ سی‌هاوک از اسکادران رزمی دریایی ۲۶ مستقر در بحرین را به پرواز در آورد.

اقدامات انجام شده توسط نیروی دریایی ایالات متحده باعث شد که شناور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سیم یدک‌کش را قطع کند و حدود چهار ساعت بعد منطقه را ترک کرد. نیروی دریایی ایالات متحده می‌گوید بدون حادثه بیشتری، عملیات خود را از سر گرفت.

برد کوپر، فرمانده فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده، ناوگان پنجم و نیروهای دریایی ترکیبی، گفت: «اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آشکار، غیرقابل توجیه و ناسازگار با رفتار یک نیروی دریایی حرفه ای بود.» او گفت نیروهای دریایی آمریکا هوشیار است و به پرواز، دریانوردی و عملیات در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهد، ادامه می‌دهد.

در همین حال ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام با صدور بیانیه‌‌‌ای ضمن غیرقانونی خواندن اقدام سپاه پاسداران در تلاش برای توقیف شناور بدون سرنشین آمریکایی گفت که خدمه ناو یو.اس.اس تاندربولت، به دلیل حرفه ای بودن و شایستگی، توانستند ایران را از انجام این اقدام غیرقانونی باز دارند. در این بیانیه آمده‌است که «این حادثه بار دیگر ادامه فعالیت های بی‌ثبات کننده، غیرقانونی و غیرحرفه‌ای ایران در خاورمیانه را نشان می دهد.»

هاوکینز گفت که «کشتی ایرانی بعد از بارها تماس نیروی دریایی امریکا پهپاد را رها کرد.»

تهران هنوز واکنشی به این بیانیه نشان نداده و در این باره اظهار نظری نکرده است.

شناوری که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مصادره آن تلاش کرد، متعلق به دولت ایالات متحده است و مجهز به حس‌گرها، رادارها و دوربین‌هایی برای ناوبری و جمع‌آوری اطلاعات است. این فناوری به صورت تجاری در دسترس است و اطلاعات حساس یا طبقه بندی شده را ذخیره نمی کند.

برگفته ای از سایت ایران امروز،۳۱ اگوست ۲۰۲۲