تصمیم وزارت ارشاد برای بستن کتابخانه‌های کانون پرورش فکری

یک روز پس از آن که دفتر هیئت دولت اعلام کرد وزارت ارشاد قصد دارد کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برای «کاهش زیان‌دهی» این کانون تعطیل کند، واکنش‌های منفی به این تصمیم وزارت ارشاد افزایش یافته است.

دفتر هیئت دولت روز یکشنبه ۲۰ شهریور اعلام کرد که وزارت ارشاد خواستار تعطیلی کتابخانه‌های کانون پرورش فکری و انتقال کتاب‌های این کتابخانه‌ها به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شده است.

وزارت ارشاد دلیل این درخواست خود را «کاهش زیان‌دهی شرکت دولتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «صرفه‌جویی در هزینه‌ها» اعلام کرده است.

هیئت دولت اعلام کرد این درخواست اکنون در کمیسیون مدیریت امور عمومی و سرمایه انسانی دولت در حال بررسی است.

اما انجمن نویسندگان کودک و نوجوان روز دوشنبه ۲۱ شهریور با صدور بیانیه‌ای نسبت به این تصمیم وزارت ارشاد اعتراض کرد و آن را «به معنی تعطیلی این نهاد» خواند.

این انجمن نوشت: «پیامد چنین اقدامی به‌خاطر ناتوانی در حفظ معتبرترین سازمان فرهنگی کشور است. ناتوانی در حفظ نهادی که از پیشینیان به ما رسیده و حاصل تلاش هزاران فعال فرهنگی در عرصه‌های مختلف در طول نیم قرن است.»

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در دی‌ماه ۱۳۴۴ به ریاست فرح پهلوی و مدیریت لیلی امیرارجمند فعالیت خود را آغاز کرد.

تاسیس کتابخانه‌ها، چاپ کتاب و تهیه فیلم و برگزاری جشنواره‌های هنری از جمله فعالیت‌های این کانون بوده است.

این کانون پس از انقلاب به وزارت آموزش و پرورش ایران واگذار شد و به مرور از فعالیت‌های آن کاسته شد.

به تازگی سودابه امینی از کارکنان پیشین این کانون اعلام کرده که «بهترین اتفاق» برای کانون پرورش فکری این خواهد بود که «این نهاد از ذیل آموزش و پرورش خارج شود و بودجه مناسبی برای آن اختصاص یابد.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱۲ سپنامبر ۲۰۲۲