اعتراضات گسترده در تهران؛ ده‌ها نفر بازداشت شدند

بنابر گزارش‌ها صدها تن از زنان در تهران در همبستگی با خانواده مهسا امینی و مردم کردستان و در اعتراض به حجاب اجباری و سیاست‌های ضدزن جمهوری اسلامی در بلوار کشاورز، تقاطع خیابان حجاب گردهم آمدند. زنان شرکت‌کننده در این تجمع روسری‌های خود را برداشتند و تعدادی از آنها بازداشت شده‌اند.

در تصاویری که از این تجمع در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده زنان شرکت‌کننده در این تجمع روسری‌های خود را برداشتند. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان به پرتاب گاز اشک‌آور متوسل شده‌اند.

در ویدئوهای دیگر، معترضان در بلوار کشاورز شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «ایرانی بسه دیگه/ غیرتت را نشون بده»، «می‌جنگیم، می‌میریم/ ایرانو پس می‌گیریم» و «توپ، تانک، فشفشه/ آخوند باید گم بشه» سر می‌دهند.

در نزدیکی میدان ولیعصر معترضان همچنین شعار «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «می‌کشم، می‌کشم/ هر آنکه خواهرم را کشت» و «ننگ ما، ننگ ما/ رهبر الدنگ ما» سر دادند.

تجمعی نیز در خیابان حجاب برگزار شد که معترضان در آن شعار «زن، زندگی و آزادی» سر دادند.

گفته می‌شود ده‌ها نفر از حاضران در این تجمع بازداشت شدند که یکی از آنها مهناز محمدی، نویسنده و کارگردان و سازنده فیلم «پسر، مادر» است. نیروهای امنیتی در خیابان‌های محدوده حضور زنان معترض، آمبولانس‌ مستقر کرده‌اند و بازداشت‌شدگان را به آمبولانس منتقل می‌کنند.

همچنین یلدا معیری عکاس خبری در توییتی خبر از بازدشت خود در خیابان حجاب داد. او نوشته است: «در خیابان حجاب روبروی هتل حجاب با کتک بازداشتم کردند. هم‌اکنون در ون همراه با دهها نفر دیگه در حال انتقال به مکانی نامعلوم هستم، هر گونه اتفاقی برای من بیفتد مسئول اصلی آن حکومت است.»

مشاهدات بهمن دارالشفایی از تجمع و تظاهرات تهران
(از ساعت ۶ تا ۷:۳۰ در بخشی از خیابان‌های اطراف بلوار کشاورز)

جمعیت بیشتر از انتظارم بود و متنوع. از میدان ولیعصر تا کارگر، حد فاصل بلوار و نادری آدم‌ها پخش و جمع می‌شدند. جز خود چهارراه بلوار و حجاب که پر از مامور بود و امکان جمع‌شدن نبود، سر تقاطع‌های دیگر (فلسطین، قدس و ۱۶ آذر) هر کدلم شاید بیشتر از دو هزار نفر جمع شده بودند و شعار می‌دادند. بیشترین شعارهایی که من شنیدم: «مرگ بر دیکتاتور»، «زن، زندگی، آزادی» و «ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم».

هرچه از حجاب به سمت کارگر می‌رفتی (من سمت ولیعصر را یک بار بیشتر نرفتم) تعداد مامورها کمتر و تعداد مردم بیشتر بود و شعارها هم تندتر. چندبار هم خیابان رو کامل بستند. تا وقتی مامورها آمدند و پراکنده‌شان کردند.

گاز اشک‌آور هم بود و هرچه زمان می‌گذشت تعدادش بیشتر می‌شد. از یک جایی به بعد مردم هم شروع کردند به آتش‌زدن سطل‌آشغال‌ها برای کم‌کردن اثر اشک‌آور.

می‌گفتند بازداشت زیاد بوده ولی من خودم ندیدم. چیزی که من دیدم این بود که وقتی یه جایی خیلی تجمع می‌شد و شعار می‌دادند، بیست سی تا مامور پیاده یا موتوری باتوم‌چرخان حمله و مردم را متفرق می‌کردند و یه سری را هم این وسط می‌زدند. خودم دو سه تا سر خونین دیدم. از یک موقعی هم یک عده از مردم شروع کردند سنگ پرت کردن طرف مامورها که یکی دو تا شیشه ماشین هم این وسط شکست.

به نظر می‌رسید مامورها دستور داشتند از حد فاصل میدان ولیعصر و حجاب در خود بلوار خیلی فاصله نگیرند، برای همین خارج از این محدوده فقط چند متری مردم را تعقیب می‌کردند و می‌ترساندند و دوباره برمی‌گشتند سر جایشان.

دور میدان ولیعصر یک ماشین آبپاش بود که وقتی من دیدمش پارک بود ولی ظاهرا فیلم آبپاشی‌اش منتشر شده.

حدود پنجاه شصت نیروی زن چادری هم آورده بودند که من فقط دیدم که سر حجاب ایستاده‌اند و به ملت فحش می‌دهند. ندیدم وارد عمل بشوند.

و اینکه طبق معمول ابتکار عمل دست جوان‌ها بود و یک عده‌شان واقعا نترس بودند.

تجمع زنان در تهران – بلوار کشاورز تقاطع خیابات حجاب – دوشنبه ۲۸ شهریور۱۴۰۱

میدان ولی عصر تهران

روز گذشته جمعی از فعالان حقوق زنان فراخوانی برای تجمع در تهران در تهران منتشر کرده بودند. محل این تجمع تقاطع حجاب و بلوار کشاورز در تهران اعلام شده بود.

در این فراخوان آمده بود: «ما جمعی از فعالین زنان به همراه کسانی که نسبت به این مسئله بی‌تفاوت نیستند، روز دوشنبه ساعت ۱۸ در تهران (تقاطع خیابان حجاب و بلوار کشاورز) و در همراهی با خانواده‌ی ژینا و مردم کردستان گردهم می‌آییم. به خیابان می‌آییم تا اعتراض خود به حجاب اجباری را نشان دهیم و خواست رهایی زنان و بازپس‌گیری زندگی و آزادی‌مان را فریاد کنیم.»

گزارش انصاف نیوز از تجمع امروز در تهران

صدها نفر عصر امروز – دوشنبه – در حوالی بلوار کشاورز و خیابان‌های منتهی با آن از جمله خیابان حجاب در اعتراض به مرگ مهسا امینی و عملکرد گشت ارشاد تجمع کردند.

به گزارش خبرنگاران انصاف نیوز، از پیش از ساعت ۵ بعدازظهر در این محدوده نیروهای پلیس و همینطور تجمع‌های پراکنده به تدریج شکل گرفت و به تدریج جمعیت بیشتر شد و شعارهای تندتری داده شد که محدود به حجاب نبودند.

این تجمع‌ها که به دلیل حضور پلیس یکجا نبودند، در خیابان‌های وصال شیرازی تقاطع ایتالیا، بلوار کشاورز تقاطع عبدالله‌زاده، خیابان نادری، پراکنده بود و تا حدود ساعت ۸ ادامه داشته است.

تعدادی از زنان حاضر در این تجمع‌ها روسری‌های خود را روی دست بالا گرفته بودند. یکی از زنانی که در میان جمع بود روسری خود را آتش زد و بر سر چوبی در میان جمع حرکت می‌‌داد.

در این ساعت گاهی ماشین‌هایی که در ترافیک این خیابان‌ها بودند به نشانه‌ی همراهی با معترضان بوق ممتد می‌زدند.

تعدادی از سطل آشغال‌ها توسط تجمع کنندگان آتش زده شده و در وسط خیابان موجب سد معبر شده بود و تجمع کنندگان از رانندگان می‌خواستند که مسیر خود را تغییر بدهند.

یک موتور سیکلت توسط تجمع کنندگان در خیابان وصال در تقاطع ایتالیا به آتش کشیده شد.

بعضی از آنها سنگ‌هایی را به سمت ماموران پلیس پرتاب می‌کردند و متقابلا بارها گاز اشک‌آور به سمت آنها پرتاب شد.

شیشه‌های یکی از ماشین‌های شهرداری که در حال عبور از خیابان وصال بود توسط تجمع کنندگان شکسته شده بود.

بخشی از ماموران پلیس زنانی بودند که یونیفرم داشتند.

در چند نقطه برخورد مستقیم با تجمع کنندگان یا رهگذران مشاهده شد.

برخورد همراه احترام یکی از یگان‌ها و یک زن تجمع کننده که از او خواش می‌کرد باتوم خود را کناب بگذارد و با معترضین با مسامحه برخورد کند، در میانه‌ی خشونت، صحنه‌ی عجیبی بود. او هم می‌گفت: خانم من ازت خواهش می‌کنم اینجا نمان.

یکی از تصاویر عجیب در حاشیه‌ی این تجمع، یک زن و مرد کاتن‌خوابی بود که پشت شمشادهای پارک لاله به نظاره‌ی جمعیت نشسته بودند و با آرامش میوه می‌خوردند.

جرقه‌ی اگزوز موتورهای یگان ویژه صدای بلندی داشت که باعث ترس تجمع کنندگان و متفرق شدن آنها می‌شد.

بعضی شعارهای سر داده شده در این تجمع: کار زندگی آزادی، زن زندگی آزادی، ایرانی با غیرت حمایت، ما بچه‌های جنگیم بجنگ تا بجنگیم، … همچنین تعدادی شعار بسیار تند هم سر داده شد.

اینترنت و آنتن تلفن همراه در طول زمان این تجمع برقرار بود و اختلال نداشت.

گزارش خبرگزاری فارس وابسته به سپاه از تجمع اعتراضی در تهران

خبرگزاری فارس نوشت: امروز تجمعی در محدوده خیابان حجاب و بلوارکشاورز تهران برگزار شد.

هسته مرکزی این تجمع از ساعت ۵ بعدازظهر با حدود ۵۰ نفر در تقاطع خیابان وصال آغاز شد. این افراد بعضا کشف حجاب کرده و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و مسئولان سردادند.

خبرنگار فارس از آتش زدن چند سطل زباله و سنگ‌پرانی به ماشین پلیس توسط تجمع‌کنندگان گزارش می‌دهد. با گذشت حدود یک ساعت از حضور این افراد که منجر به ترافیک سنگین در محدوده بلوار کشاورز شده بود، یگان ویژه با گشت موتوری وارد صحنه شد و با استفاده از باتوم و گاز اشک‌آور افراد را متفرق کرد.

خبرنگاران فارس جمعیت معترضان را در ساعت ۱۹ حداکثر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در دسته‌های ۳۰ تا ۴۰ نفره تخمین می‌زنند. پلیس چندنفر را بازداشت کرده و اینترنت موبایل در این محدوده ضعیف شده و ترافیک بسیارسنگین است.

گزارش خبرگزاری تسنیم (وابسته به سپاه):
تجمع مردم در بلوار کشاورز تهران در اعتراض به درگذشت مهسا امینی

صدها نفر از مردم غروب امروز در بلوار کشاورز تهران در اعتراض به درگذشت خانم مهسا امینی تجمع کرده و شعارهای اعتراضی سر دادند.

این تجمع حدود یک ساعت به طول انجامید و نهایتاً با حضور پلیس مردم متفرق شدند. برخی گزارشها حاکیست که تجمع مشابهی در مشهد نیز انجام شده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز،۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲