تایید ابتلای ۱۳ نفر به وبا در استان اصفهان؛ «بیشتر آن‌ها زائرین اربعین بودند»

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز دوشنبه ۲۸ شهریور از ابتلای ۱۳ نفر در این استان به بیماری وبا خبر داد و گفت بیشتر آن‌ها کسانی هستند که اخیرا از عراق بازگشته‌اند.

پژمان عقدک افزود که این آمار مربوط به یک هفته گذشته است و از شهروندانی که در هفته‌های گذشته به مناسبت اربعین به عراق سفر داشته‌اند خواست که در صورت داشتن علائم بیماری، خود را قرنطینه و در صورت تشدید بیماری به پزشک مراجعه کنند.

در هفته‌های گذشته بسیاری از کارشناسان از احتمال شیوع برخی بیماری‌ها از جمله کرونا و وبا به‌دلیل سفر میلیونی ایرانی‌ها به عراق هشدار داده بودند.

در ماه‌های گذشته سازمان بهداشت جهانی و مقامات وزارت بهداشت عراق درباره شیوع گسترده وبا در این کشور هشدار داده بودند.

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت شمار مبتلایان به وبا در ایران از ابتدای امسال تا پنجم شهریور را ۶۸ مورد اعلام کرده بود و از آن پس تاکنون آمار جدیدی اعلام نکرده است.

این مرکز همچنین گفته بود که بیشترین موارد مربوط به استان‌های کردستان، کرمانشاه است اما موارد ابتلا در استان‌های آذربایجان غربی، بوشهر، کرمان و قم نیز گزارش شده است.

وبا یک بیماری باکتریایی است که بیشتر از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شود و با علائمی چون اسهال و استفراغ همراه است و در صورت شدت یافتن ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.

با وجود تبلیغات گسترده نهادهای حکومتی در مورد برگزاری عالی گردهمایی «پیاده‌روی اربعین»، بر اساس گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، وضعیت بهداشتی به‌ویژه در مورد توزیع آب و غذا بسیار نامطلوب بوده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲