همزمان با گسترش فراخوان‌ها برای اعتراض‌های روز شنبه؛ سیستم ارسال پیامک با دستور قضایی قطع شد

همزمان با گسترش فراخوان‌‌ها برای تجمع‌های خیابانی در بسیاری از شهرهای ایران از جمله تهران، تبریز، سنندج و به دنبال انتشار فراخوان دانشجویان و استادان چندین دانشگاه‌ در تهران، اصفهان، زنجان و دیگر شهرها برای ادامه اعتراض‌ها و اعتصاب، دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی دستور قطع و ایجاد اختلال در سرویس ارسال پیامک را صادر کردند.

«جمعی از نویسندگان مستقل ایران» در بیانیه‌ای اعلام کردند که روز شنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۱ تا ۱۲ روبروی ساختمان وزارت ارشاد در تهران به‌عنوان «مرجع سانسور» تجمع و تحصن می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: «ما تحصن می‌کنیم تا نه فقط با شعار دوران‌ساز زن، زندگی، آزادی ادای احترامی به خون عزیزانمان کرده باشیم و خشونت عریان علیه فرزندان این خاک را محکوم کنیم، بلکه انزجار خود را از دستگاه وقیح سرکوب و سانسور نشان دهیم و خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی به‌خصوص اهل قلم و فرهنگ شویم.»

در بخش دیگری از بیانیه تاکید شده است: «ما جمعی از نویسندگان مستقل داخل ایران به‌جد بر این باوریم که ننوشتن و لب فروبستن و کلمه در دهان خوشانیدن سودایی است که اصحاب قدرت و حاکمیت در پی آن هستند. نویسنده اخته و قلم‌شکسته نویسنده مطلوب حاکمیت است. ما باور داریم که سانسور و ممیزی مکانیسم خاموش کردن نویسندگان است. سانسوری که از جانب حاکمیت بر قلم‌ها اعمال می‌شود، پیش از آن، ذهن و ضمیر نویسنده را به تاریکی برده است.»

«جوانان محلات تبریز» نیز در فراخوانی برای حمایت از خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، اعلام کردند: «از مردم تبریز و دیگر شهرهای اطراف دعوت می‌کنیم روز شنبه ۲۳ مهر به اعتراض‌های ملی در میادین مهم شهر بپیوندند.»

«کمیته زنان و جوانان محلات سنندج» در فراخوانی اعلام کرد: «جوانان و زنان سنندج را فرا می‌خوانیم که شنبه ۲۳ مهرماه خیابان‌ها، محلات و دیگر مکان‌های عمومی را به تسخیر خود درآورند تا این خبر بد که انقلاب ادامه دارد را به گوش نیروهای زنجیری حاکمیت و دیگر دشمنان برسانیم.»

این کمیته با تاکید بر اینکه اعتصاب بزرگ سنندج و دیگر شهرهای کردستان در ۲۰ مهرماه و اعتراض‌های خیابانی در شامگاه این روز خیز دیگری برای فتح دوباره شهر به دست مردم بود، افزود: «پیام اعتصاب و قیام روشن است؛ آنچه امروزه چرخ زندگی را می‌گرداند قیام است.»

در شمار دیگری از شهرهای ایران نیز فراخوان‌های مشابهی برای تجمع‌های اعتراضی روز شنبه منتشر شده است.

این فراخوان‌ها در حالی منتشر می‌شود که «جوانان محلات تهران» نیز پیش‌تر در دهمین اطلاعیه‌اش اعلام کرد: «از تمامی جوانان و مردم محلات تهران و سراسر ایران می‌خواهیم به نام خودشان و به نام آزادی و در هماهنگی با گروه‌های مختلف اما هم‌مسیر، روز شنبه ۲۳ مهر، از ساعت ۱۲ ظهر در تمام مکان‌هایی که مزدوران و سرکوبگران حضور ندارند، جمع شوند و شعار مرگ بر دیکتاتور سر دهند.»

در پوستری که جوانان محلات تهران برای فراخوان روز شنبه منتشر کرده، آمده است: «در میدان‌ها حضور پیدا کنیم که بهترین فیلترشکن این روزها خیابان است.»

از سوی دیگر، دانشجویان دانشگاه‌های سراسر ایران برای برگزاری تجمع و ادامه اعتصاب در روز شنبه ۲۳ مهر، بیانیه‌ و فراخوان‌ منتشر کردند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در بیانیه‌ای، با دعوت دانشجویان به «تجمع بزرگ دانشجویان دانشگاه تهران در روز شنبه ۲۳ مهرماه»، اعلام کردند که ساعت ۱۱ صبح شنبه مقابل پردیس مرکزی تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

در این بیانیه که با شعار «زن، زندگی، آزادی» آغاز شده، آمده است: «ما دانشجویان دانشگاه تهران بازداشت گسترده دانشجویان، ناامن کردن فضای دانشگاه و خوابگاه‌هایمان، حضور لباس شخصی‌ها در دانشگاه، کتک زدن چند دانشجو در روز چهارشنبه به‌دست کادر حراست و حفاظت فیزیکی دانشگاه در اتاق‌های حراست و همچنین، حمله به خوابگاه حافظ را بر‌نمی‌تابیم و روز شنبه در اعتراض به این اعمال وقیحانه، گرد هم می‌آییم.»

دانشجویان دانشگاه تهران در این بیانیه، «سرکوب مردم ستمدیده و تعرض به صحن دانشگاه‌های دیگر و سرکوب دانشجویان کشور» را محکوم و تاکید کردند که «تهدید‌های مسئولین دانشگاه و حراست خودفروخته دانشگاه تهران» نمی‌تواند صدای اعتراض برحقشان را خفه کند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران نیز با انتشار فراخوان، ضمن تاکید بر تداوم اعتصاب‌ها، گفتند: «ما دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تا زمانی که صدای حق‌خواهی این مردم شنیده نشود، تا زمانی که تمام دانشجویان بازداشت‌شده بی‌قید و شرط آزاد نشوند، تا زمانی که جواب اعتراض مسالمت‌آمیز مردم و دانشجویان گلوله و باتوم باشد، تا زمانی که امنیت و آرامش دانشجویان فراهم نشود، در هیچ کلاسی اعم از حضوری یا مجازی حاضر نخواهیم شد.»

دانشجویان به تهدیدهای مدیران و حراست دانشگاه برای شکستن اعتصاب اشاره کردند و نوشتند: «از ما دانشجویان انتظار دارند پایمان را در دانشگاهی بگذاریم که نه فقط توسط نیروهای امنیتی محاصره می‌شود، بلکه در درون دانشگاه نیز توسط حراست و لباس‌شخصی‌ها اشغال شده. انتظار دارند از روی خون ریخته‌ همکلاسی‌هایمان رد شویم. به پوکه‌ گاز اشک‌آور و ساچمه‌های ریخته‌شده روی زمین نگاه کنیم، متوجه بازداشت همکلاسی‌های بی‌گناهمان نشویم و در کلاس‌های درس حاضر شویم.»

دانشجویان دانشگاه هنرهای زیبا همچنین در پاسخ به تهدید مدیران، برخی استادان و حراست دانشگاه، گفتند: «آن‌قدر در برگه‌های حضور و غیابتان جلوی اسممان غایب بنویسید تا بفهمید این روز‌ها کلاس اصلی کجا برگزار می‌شود و چه جوانانی مشغول تدریس آزادی هستند.»

دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه تهران نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که ساعت ۱۰ صبح روز شنبه در اعتراض به سرکوب وحشیانه در دانشگاه‌ها و بازداشت دانشجویان، و همچنین برای حمایت از مردم سنندج و مطالبه آزادی و امنیت، در محوطه این دانشگاه تجمع خواهند کرد.

در بیانیه «دانشجویان مستقل دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان» نیز آمده است که ساعت ۱۲:۳۰ بعدازظهر روز شنبه تجمع اعتراضی دانشجویان در در سه‌راه زبان دانشگاه اصفهان آغاز می‌شود و دانشجویان در ادامه، در محوطه داخلی این دانشگاه راهپیمایی می‌کنند.

دانشجویان مستقل دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در این بیانیه از استادان و کارکنان مبارز نیز خواسته‌اند در کنار دانشجویان در این تجمع اعتراضی شرکت کنند.

شماری از استادان دانشگاه زنجان نیز در بیانیه‌ای از تجمع‌های اعتراضی و اعتصاب دانشجویان و خیزش مردم ایران حمایت کردند.

در بیانیه جمعی از استادان دانشگاه زنجان آمده است: «ما اساتید، فراگیر شدن بی‌تفاوتی و سکوت در فضای دانشگاه به‌دلیل ترس از هزینه‌های ابراز نظر و آرمان‌خواهی و ظلم‌ستیزی را خلاف ارزش‌های انسانی، اخلاقی و دینی می‌دانیم و خواستار شنیده شدن اعتراضات و عدم برخورد خشونت‌بار با معترضان هستیم.»

استادان دانشگاه زنجان در ادامه افزوده‌اند: «ما رعایت کرامت برای تمام هم‌میهنانمان و فراهم شدن امکان اعتراض مسالمت‌آمیز را مورد تاکید قرار داده و همگام با دانشجویان دانشگاه زنجان، برخورد خشونت‌آمیز با هموطنانمان را به هر شکل ممکن محکوم می‌کنیم.»

همزمان با گسترش فراخوان‌ها برای تجمع‌های اعتراضی روز شنبه ۲۳ مهر، پایگاه خبری اعتماد آنلاین گزارش داد از روز جمعه ۲۲ مهر، ارسال پیامک برای سرویس‌های پیام کوتاه دچار اختلال و قطعی شده است.

بر اساس این گزارش، اپراتورهای تلفن همراه اعلام کردند «پیرو دستور قضایی، تمامی سرویس‌های پیامک کوتاه تا اطلاع ثانوی در سراسر کشور قطع است».

هفته گذشته و در جریان فراخوان‌ها برای تجمع‌های خیابانی، گروه هکری بلک ریوارد از ارسال حدود پنج میلیون پیامک به شماره‌های شهروندان در ایران برای دعوت آن‌ها به اعتراض‌های روز شنبه ۱۶ مهر خبر داده بود.

از همین رو، به نظر می‌رسد قطع پیامک‌ها با «دستور قضایی» ناشی از نگرانی دستگاه‌های امنیتی از ارسال دوباره پیامک فراخوان شرکت در تجمع‌های ضد‌حکومتی است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲