جو بایدن در میان ایرانیان کالیفرنیا: ما حقیقتا در کنار شهروندان و زنان شجاع ایران هستیم

جو بایدن که برای سفری یک روزه وارد کالیفرنیا شده بود، در واکنش به حضور پرشور ایرانیانی که خواهان حمایت کامل آمریکا از معترضان در ایران و توقف مذاکره با جمهوری اسلامی بودند، گفت: « آنجا پلاکارد «ایران آزاد» را می‌بینم. می‌خواهم بدانید که ما واقعاً در کنار شهروندان و زنان شجاع ایران هستیم.»

رئیس جمهوری ایالات متحده گفت: «در حال حاضر، آنها برای حفظ حقوق اساسی خود تظاهرات می کنند. حقوق زنان یا مردان باید رعایت شود و حق آزادی بیان و تجمع داشته باشند. زنان در سراسر جهان به اشکال مختلف مورد آزار و اذیت قرار می گیرند اما زنان باید بتواند آنچه را که می خواهند بپوشند. هیچ کس نباید به آنها بگوید چه بپوشند.

بایدن افزود:« دولت ایران، باید به خشونت علیه شهروندان خود پایان دهد تا آنها به حقوق اولیه خود برسند. می‌دانید، من مدتهاست که در سیاست خارجی تجربه دارم، مرگ مهسا امینی مرا بهت زده کرد. آنچه در ایران بیدار شده، چیزی را بیدار کرده که فکر نمی‌کنم تا مدتها آرام بگیرد.»

بایدن در پایان گفت:« بنابراین می‌خواهم از همه شما برای تجمعتان تشکر کنم. من می‌خواهم از جامعه ایرانیان تشکر کنم که اینقدر فریاد برآوردند و می‌خواهم که ادامه دهید؛ مساله مهمی است.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲