آتش‌سوزی در زندان اوین، گسیل نیروهای امنیتی به محل

گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده حاکی از آتش‌سوزی و تیراندازی در زندان اوین است.

بر اساس ویدئوهای ارسالی از سوی شهروندان ساکن مناطق حوالی زندان اوین و ویدئوهای مختلف منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در شامگاه شنبه ۲۳ مهر ماه، از درون زندان صدای تیراندازی و انفجار شنیده شده و بخشی از محیط ساختمان را دود و آتش فراگرفته است.

همچنین تصاویر منتشر شده از گسیل گسترده نیروهای امنیتی به سمت زندان اوین خبر می‌دهد. ویدیوها همچنین گویای ترافیک سنگین اتوبان یادگار امام در حوالی زندان اولین است.

هنوز مقامات ایران واکنشی به وقایع اوین نشان نداده‌اند، اما بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به امنیت جانی زندانیان سیاسی و معترضان بازداشت شده در اوین اظهار نگرانی کرده‌اند.

علی دایی سکوت خود را شکست
علی دایی، ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران، شامگاه شنبه با انتشار نوشته‌ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام فاش کرد که سکوت او در قبال رخدادهای اخیر ایران طی این مدت بر اثر «فشار حاکمیت» بوده، اما این سکوت «تاوان مرگ دارد».

کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران نوشت: «سکوت ناشی از اعمال فشار حاکمیت در برابر اعتراضات و هتک حرمت به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که پایه‌های علمی و معرفتی خود را در این نهاد پرورش داده‌ام امروز منجر به تعرض به دانش آموزان بی‌گناه در مدارس و ضرب و شتم و ریختن خون یکی دیگر از دخترانم در زادگاهم گردیده،سکوتی که تاوان مرگ دارد و هر روز داغی دیگر بر دل جای جای ایرانم می نشاند که حکم خیانت به انسانیت و میهنم را دارد.»

نوشته آقای دایی به گزارش‌ها درباره حمله نیروهای امنیتی به دبیرستان دخترانه شاهد اردبیل اشاره دارد که به ضرب و شتم دانش‌آموزان معترض، بازداشت هفت نفر آنها و کشته شدن یک دانش‌آموز دیگر اشاره دارد، اگرچه مقامات ایرانی می‌گویند که هیچ دانش‌آموزی در اردبیل کشته نشده است.

علی دایی در عین حال فارغ‌التحصیل مهندسی متالوژی از دانشگاه صنعتی شریف در تهران است. او به دنبال حمله نیروهای لباس شخصی به دانشجویان معترض در دانشگاه شریف طی روزهای اخیر هدف انتقاداتی در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته بود و منتقدان از وی می‌خواستند که دراین‌باره موضع‌گیری کند.

آقای دایی در نهایت تاکید کرده که عضو «هیچ فرقه و گروهی» نیست، بلکه دغدغه‌ مردم خود را دارد.

هرانا: دست‌کم ۲۳۳ معترض از زمان اعتراضات مردمی کشته شده‌اند
خبرگزاری آسوشیتدپرس از گسترش اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران و اوجگیری شعارهای ضدحکومتی در کشور، به‌ویژه دانشگاه‌ها در روز شنبه ۲۳ مهرماه خبر داده و به سرکوب خونین اعتراضات توسط نیروهای امنیتی پرداخته است.

این گزارش با استناد به خبرگزاری هرانا، وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارش داده است که در سرکوب اعتراضات خیابانی چهار هفته گذشته حداقل ۲۳۳ نفر جان باخته‌اند.

این گزارش می‌افزاید حداقل ۳۲ نفر از جان‌باختگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.

هرانا در آخرین گزارش خود که روز گذشته منتشر کرده بود، شمار جان‌باختگان اعتراضات مردمی ایران را تا ۲۱ مهرماه دست‌کم ۲۲۴ نفر گزارش داده بود که ۲۹ نفر آنها زیر ۱۸ سال بودند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز روز چهارشنبه، ۲۰ مهر، شمار کشته‌شدگان اعتراضات را دست‌کم ۲۰۱ تن ازجمله «احتمالا ۲۳ کودک» اعلام کرده بود.

گزارش‌های تصویری از ایران حاکی است که اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف، به‌ویژه مناطق شمال‌غرب ایران به شدت ادامه دارد و روز شنبه ۲۳ مهرماه تجمعات اعتراضی در برخی دانشگاه‌های کشور برگزار شده است.

در پی گزارش‌ها مبنی بر یورش نیروهای امنیتی به یک دبیرستان دخترانه در اردبیل، روز شنبه اعتراضات مردمی در این شهر شدت گرفت و معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

گزارش‌های تصویری که به دست رادیو فردا رسیده، حاکی از درگیری شدید نیروهای امنیتی با معترضان در این شهر است. حضور نیروهای امنیتی و سرکوب معترضان گسترده توصیف شده است. تصاویر ویدیویی نشان از بوق اعتراضی خودروها و سنگ‌پراکنی معترضان به نیروهای امنیتی مسلح دارد.

ویدیویی از اعتراضات روز شنبه کرج به دست رادیو فردا رسیده که از تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی به سمت معترضان خبر می‌دهد. در یکی از ویدیوها، ماموران لباس شخصی با خشونت و به اجبار زنی را داخل خودرو می‌کشند و به روی کسانی که برای کمک می‌شتابند، سلاح می‌کشند.

اعلام همبستگی پی‌یر ژوریس، شاعر آمریکایی، با اعتراضات مردمی در ایران
پی‌یر ژوریس، شاعر و مترجم آمریکایی – لوکزامبورگی، با انتشار ویدیویی از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کرد و آن را مبارزه‌ای برای آزادی و عدالت دانست.

این شاعر در ابتدای سخنان خود به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد اشاره می‌کند و می‌گوید که از این رویداد «سوگوار و خشمگین» شده است.

آقای ژوریس سپس می‌افزاید: «من از تمام تلاش‌هایی که برای پایان دادن به این سیستم صورت می‌گیرد حمایت می‌کنم و آن را تشویق هم می‌کنم؛ سیستمی که خشونت را به طور گسترده علیه زنان در ایران اعمال می‌کند. و از پیکاری که مطالبه‌اش برابری، عدالت و آزادی‌ است حمایت می‌کنم.»

وی در این ویدیو از حکومت مذهبی ایران به عنوان «شر» نام می‌برد که همه این سال‌ها در جهت تبعیض علیه زنان تلاش کرده است و خاطرنشان می‌کند که «اما هیچ وقت برای جنگیدن با این شر دیر نیست».

پی‌یر ژوریس در نهایت سخنان خود را با شعری از فاطمه برغانی، مشهور به طاهره قُرَّةالعین، شاعر ایرانی بهایی به پایان می‌برد که در دوره حکومت ناصرالدین شاه اعدام شد:

«هان صبح هُدی فرمود آغاز تنفس/ روشن همه عالم شد ز آفاق وز انفس

دیگر ننشیند شیخ بر مسند تزویر/ دیگر نه شود مسجد دکان تقدس…»

انتشار ویدیوی منسوب به بستگان دانش‌آموز فوت‌شده اردبیلی: اسراء پناهی بیماری مادرزادی قلبی داشت
رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران روز شنبه با انتشار ویدیویی از اظهارات فردی که او را از بستگان «اسراء پناهی» نامیده‌اند، گزارش‌ها درباره مرگ این دانش‌آموز اردبیلی بر اثر حمله نیروهای امنیتی به مدرسه وی را تکذیب کردند.

شبکه اطلاع‌رسانی دانا ویدیویی از مردی با ماسک منتشر کرده است که خود را عموی اسراء پناهی می‌نامد و به زبان ترکی می‌گوید که برادر او «یک ماه پیش فوت کرده» و برادرزاده وی نیز «ناراحتی مادرزادی قلبی» داشت که نیمه شب در خانه حال او بد می‌شود و بعد که به بیمارستان منتقلش می‌کنند، آنجا فوت می‌کند.

مصاحبه‌شونده در ادامه ویدیو تاکید می‌کند که مرگ اسراء پناهی «به هیچ تجمع و شورشی ربطی ندارد» و کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها باید خانواده آنها را درک کنند.

مرگ دانش‌آموزی در اردبیل در بحبوحه اعتراضات مردمی و اقدام نیروهای امنیتی در سرکوب آن روز جمعه توجه رسانه‌ها را به خود معطوف کرد.

شورای هماهنگی تشکل‌‌های صنفی فرهنگیان ایران گزارش داده بود، مرگ این دانش‌آموز بر اثر حمله نیروهای موسوم به لباس شخصی به تجمع دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه شاهد اردبیل در روز پنج‌شنبه و ضرب و شتم آنها رخ داده است.

این شورا اما ساعاتی بعد در اطلاعیه‌ای ضمن تاکید بر صحت گزارش خود درباره حمله نیروهای امنیتی به مدرسه شاهد اردبیل و ضرب و شتم دانش‌آموزان و بازداشت برخی از آنها گفت که با این حال نمی‌تواند خبر درگذشت یک دانش‌‌آموز را تایید یا تکذیب کند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲