حامد اسماعیلیون در برلین: مترقی‌ترین انقلاب تاریخ خاورمیانه را ارج بگذارید

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن قربانیان پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین و سازمان‌دهنده اصلی تظاهرات بزرگ ایرانیان در برلین، در سخنان خود در این گردهمایی از رویای ایرانیان گفت و تاکید کرد که این رویا زمانی محقق می‌شود که جمهوری اسلامی سرنگون شود.

اسماعیلیون در روزهای اخیر به یکی از چهره‌های شاخص جامعه ایرانیان خارج از کشور بدل شده است و پیش از این هم در سازماندهی چندین تظاهرات‌ بزرگ ایرانیان در سراسر جهان نقش مهمی داشت. در تظاهرات روز شنبه، ۲۲ اکتبر، به تخمین پلیس برلین، بیش از ۸۰ هزار نفر شرکت کردند که با این حساب، طبق برخی ارزیابی‌ها، این بزرگ‌ترین تظاهرات ایرانیان در خارج از کشور در تاریخ است. ایرانیان از بسیاری شهرهای دیگر آلمان و سایر کشورهای اروپایی خود را به برلین رسانده بودند.

حامد اسماعیلیون در سخنان خود که به انگلیسی هم تکرار شد، از رویای بزرگ ایرانیان گفت و تاکید کرد که در این رویا، سرکوب اقلیت‌ها، زندانی و شکنجه کردن کارگران و فعالان مدنی و شلیک به هواپیمای مسافربری جایی نخواهد داشت. او افزود:‌ «در این رویا باد در گیسوان زنان خواهد وزید… کسی به مدارس دخترانه حمله نمی‌کند و کسی به بچه‌های مردم از پشت شلیک نمی‌کند.»

در رویایی که اسماعیلیون به تصویر کشید، به وضعیت منطقه و نقش بین‌المللی جمهوری اسلامی نیز توجه شده بود. او از رویایی گفت که در آن، سوریه و لبنان و عراق صحنه جنگ نخواهند بود و «کسی به پوتین اسلحه نمی‌دهد تا اوکراینی‌ها را بکشد.»

جمعی از مردم اوکراین نیز در تظاهرات شرکت کرده بودند. اسماعیلیون در یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های سخنانش گفت: «در این رویا، نفت نه مصیبت که نعمت است. ایرانی بودن نه مایه اندوه که غنیمت است. در این رویا، دریای خون بین آدم‌ها جاری نیست.»

اسماعیلیون تاکید کرد: «همه ما رویایی داریم و این رویا فقط با سقوط جمهوری اسلامی تحقق می‌یابد. این رویا با سرنگونی امپراتوری ترس و جنایت علی خامنه‌ای تعبیر می‌شود.»

این چهره مردمی به نمایندگی از حاضران سه خواسته را پیش روی دولت‌های جهان گذاشت: «از مذاکره با جمهوری اسلامی دست بردارید، جمهوری اسلامی برابر با ایران نیست… سفرای جمهوری اسلامی را از کشورهای خود اخراج کنید… با نوکیسه‌های جمهوری اسلامی همان کاری را کنید که با نوکیسگان پوتین کردید. اموالشان را ضبط کنید و نگذارید خون مردم بی‌گناه ایران را بمکند.»

اسماعیلیون تاکید کرد: «کسی از شما نخواست وارد جنگ شوید یا مردم ایران را تحریم کنید. درخواست ما تحریم هدفمند مقام‌های جمهوری اسلامی است. درخواست ما تحریم و اخراج عوامل خون‌شویی و لابی‌گران برای جمهوری اسلامی است.»

او خطاب به مردم جهان گفت: «نشان دهید به انقلاب جوانان شجاع و جسور ایرانی ایمان آورده‌اید. مترقی‌ترین انقلاب تاریخ خاورمیانه را ارج بگذارید. فراموش نکنید ما مردم ایران همکاران جنایتکاران اسلامی را نه فراموش می‌کنیم، نه می‌بخشیم.»

در خلال این تظاهرات، شرکت‌کنندگان۵۰ هزار کارت پستال چاپ‌شده را امضا کردند که قرار است برای جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، ارسال شوند.

اسماعیلیون سخنان خود را با شعار «نه فراموش می‌کنیم، نه می‌بخشیم» و «زن، زندگی، آزادی» خاتمه داد.

فریبا بلوچ، فعال حقوق بشر و میهن روستا، از اعضای خانواده جان‌باختگان اعدام‌های جمهوری اسلامی و نمایندگان جامعه ال‌جی بی‌تی‌کیو ایران از دیگر سخنرانان این تظاهرات بودند. علی عظیمی هم در آغاز تظاهرات ترانه‌هایی اجرا کرد که با استقبال گسترده حضار مواجه شد. مرجان فرساد نیز ترانه به یادماندنی خود، «خانه ما»، را با نوای درامِ‌ یحیی الخنسا اجرا کرد.

شعارهای اصلی این تظاهرات «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر جمهوری اسلامی‌» بودند. «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل را ستایش کنیم» هم سر داده شد. مردم در ضمن شعار دادند: «این همه لشکر اومده، به عشق ایران اومده»، «سنندج، زاهدان، چشم‌وچراغ ایران»، «مرگ بر حکومت بچه‌کش» و «حکومت مذهبی نمی‌خواهیم، نمی‌خواهیم.»

هم‌زمان با برلین، تجمع‌های اعتراضی متعددی هم در شهرهای سراسر ایران در جریان بود. در سایر شهرها مثل استانبول، صوفیه، بولونیا و لندن و همچنین برخی شهرهای آمریکا نیز تظاهرات‌ همبستگی برگزار شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۳ اکتبر ۲۰۲۲