رئیس پدافند غیرعامل: اینستاگرام و واتس‌اپ مُخل امنیت مردم هستند

رئیس سازمان پدافند غیرعامل رژیم ایران مدعی شد که پیام‌رسان واتس‌اپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام در شکل‌گیری دور تازه اعتراضات در ایران با اسرائیل و سازمان مجاهدین خلق هماهنگ بودند.

غلامرضا جلالی روز شنبه ۳۰ مهر در حاشیه پنجمین‌ همایش ملی پدافند شهری به خبرنگاران گفت: «تشخیص اولیه شورای امنیت کشور این است که اینستاگرام و واتس‌اپ مُخل امنیت مردم هستند.»

او یکی از شروط رفع فیلتر این دو پلتفرم را منوط به ایجاد «نمایندگی در ایران» و تبعیت از قوانین جمهوری اسلامی دانست و افزود که موضوع «رفع فیلتر» باید در شورای امنیت کشور جمع‌بندی شود.

این مقام نظامی سپاه پاسداران بدون ارائه هیچ‌گونه مدرک و یا مستنداتی این دو پلتفرم را به داشتن «نقش فعال» در اعتراضات جاری در ایران متهم و ادعا کرد که در حال حاضر، مردم «به صورت ارادی» به شبکه‌های داخلی روی آورده‌اند.

پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات غیرنظامی برای کاهش تهدیدات و خسارات در مواقع جنگ، حملات سایبری، فلاکت‌های طبیعی و تهدیدات خارجی است.

این سازمان که زیرمجموعه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، طی سال‌های گذشته تمرکز خود را بیشتر بر حملات سایبری، جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات و کنترل شبکه‌های اجتماعی گذاشته است.

سازمان غیردولتی «خانه آزادی» در تازه‌ترین گزارش سالانه خود درباره آزادی اینترنت در جهان، با اعلام این که این آزادی امسال برای دوازدهمین سال متوالی کاهش یافته، گزارش داد که ایران پس از دو کشور چین و میانمار، بیشترین محدودها را در زمینه اینترنت اعمال می‌کند.

این سازمان تاکید کرده که حکومت‌های استبدادی مثل چین، ایران و روسیه به دنبال دیوارکشی اینترنتی میان مردم خود با دیگر نقاط جهان هستند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۳ اکتبر ۲۰۲۲