دلار باز هم گران‌تر شد؛ جمهوری اسلامی ناتوان‌تر از همیشه در کنترل قیمت ارز

نرخ دلار و پوند و یورو در حاشیه خیزش سراسری در ایران به صعود خود ادامه می‌دهد و ارزش پول ملی ایران روز به روز کم‌تر می‌شود.

نرخ دلار روز پنجشنبه پنجم آبان با ۰.۶۳ درصد افزایش به ۳۳ هزار و ۸۰ تومان رسید و هر یک پوند هم نسبت به روز چهارشنبه با ۰.۶۷ درصد افزایش به ۳۸ هزار و ۱۹۰ تومان رسید.

قیمت یورو نیز در مقایسه با روز قبل خود ۰.۷۱ درصد بالاتر رفت و در محدوده ۳۳ هزار و ۱۱۸ تومانی قرار گرفت.

سایت «اقتصاد نیوز» گزارش کرده است نرخ دلار در بازار‌های ایران همچنان در «باتلاق» قرار دارد و سفته بازان بازارها هم در تلاطم این ارز استراتژیک نقش ایفا می‌کنند.

بازار ارز در ایران از زمان آغاز دور تازه اعتراض‌ها متلاطم شده است و طی پنج هفته گذشته نرخ دلار از کانال ۳۳ هزار تومان به کانال ۳۴ هزار تومان نقل مکان کرده است.

قیمت سکه هم طی یک ماه گذشته با بیش از شش درصد رشد به ۱۵ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان افزایش یافته است.

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، هم اعلام کرده است از زمان آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران، خرید طلا و جواهر در بازار ۱۵ درصد کاهش یافته است.

مقام‌های دولتی هم از خرداد ماه امسال تلاش‌های گسترده‌ای برای مهار قیمت انواع ارز در ایران را آغاز کرده‌اند که این تلاش‌ها نتوانسته است قیمت‌ها در بازار را بشکند.

از اواخر خرداد ماه سال ۱۴۰۱ بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان، بازار توافقی عرضه و تقاضا را راه‌اندازی کرده است.

بعد از این تصمیم بود که امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد.

این بازار طی ماه‌های اخیر باعث تامین تقاضاهای خرد مردم و به معیار قیمت‌گذاری ارز تبدیل شده است، اما نتوانسته مانع رشد قیمت انواع ارز در ایران شود.

این در حالی است که علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی، ادعا کرده که بازار ارز در ایران به «آرامش» رسیده است و این وضعیت تا پایان سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

پس از از میان رفتن سیگنال‌های سیاسی مثبت نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای وین، بازار ارز و طلا با انتظارات تورمی همراه شده که این امر در نهایت منجر به کاهش ارزش پول ملی شده است.

با وجود این مقام‌های دولتی می‌گویند توانسته‌اند این بازار متلاطم را آرام و به ثبات نسبی برسانند، ادعایی که افزایش نرخ انواع ارز و سکه خلاف آن را ثابت می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲