مریم پایاب و مریم کاظمی، از دادخواهان آبان در بهبهان شبانه بازداشت شدند

منابع نزدیک به دو شهروند بهبهانی، مریم پایاب و مریم کاظمی، در تماس با «زمانه» از بازداشت این دو دادخواه آبان خبر دادند.

مریم پایاب در آبان ۹۸ از ناحیه کمر با گلوله کلاشنیکف مجروح و به بیمارستان بهبهان منتقل شد. او پس از بهبودی تقریبی به دادخواهی قربانیان آبان مشغول، و صدای خانواده‌های کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان آبان شد. مریم کاظمی دادخواه دیگری است که دو برادرش در جریان اعتراض‌های دی ۹۶ بازداشت شدند.

مریم خود به همراه علی، یکی از برادرهایش تیر ۹۹ در جریان اعتراض‌ها به گرانی و نیز اعتراض به صدور حکم اعدام برای امیرحسین مرادی و سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه معترض آبان بازداشت شد. آنها ۱۵ روز پس از آن اعتراض، در خانه شخصی‌شان دستگیر و سپس در دادگاه انقلاب ماهشهر به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

منبع آگاه زمانه درباره نحوه بازداشت پایاب و کاظمی در شب چهارشنبه چهارم آبان چنین توضیح داد: «این دو از تجمع‌های اعتراضی بازمی‌گشتند. مریم پایاب ساعت ۲۳ با خواهرش تماس گرفت. و همان ساعت ۲۳ خانواده با ماشین به دنبال آنها می‌روند. اما وقتی ۲۳:۲۰ دقیقه به محل انتظار آنها می‌رسند، هیچ کس آنجا نبوده. بازداشت آنها دیشب بین ساعت ۲۳ تا ۲۳:۲۰ دقیقه اتفاق افتاده است». از فرماندهی انتظامی بهبهان با خانواده‌های این دو شهروند تماس گرفته اند و بازداشت آنها را اطلاع داده اند. با وجود این، مشخص نیست کدام نهاد امنیتی مریم پایاب و مریم کاظمی را بازداشت کرده است. قرار بوده که پنج‌شنبه پنجم آبان این دو تفهیم اتهام شوند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲