سازمان حقوق بشر ایران: ۴۰ نفر طی هفته گذشته به دست ماموران جمهوری اسلامی کشته شدند

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید شمار کشته‌شدگان اعتراضات جاری در ایران به دست‌کم ۳۷۸ تن از جمله ۴۷ کودک افزایش یافته است.

این سازمان حقوق بشری مستقر در نروژ روز شنبه ۲۸ آبان اعلام کرد که تنها در یک هفته گذشته (نهمین هفته از اعتراضات)، بیش از ۴۰ نفر در ایران به دست ماموران امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

این آمار سه روز پس از کشتار مردم ایذه از جمله سه کودک به نام‌های کیان پیرفلک، سپهر مقصودی و آرتین رحمانی به دست نیروهای لباس شخصی حکومت اعلام شده است.

بنابر اطلاعات رسیده به سازمان حقوق بشر ایران، کشته‌شدگان اعتراضات تا امروز از ۲۵ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان و تهران، آذربایجان غربی، مازندران و گیلان بوده‌اند.

این سازمان در طول ۹ هفته گذشته همواره بر «حداقلی» بودن این آمار به‌دلیل تاخیر در روند تایید هویت کشته‌شدگان تاکید کرده است.

آمار کشته‌شدگان در حالی به‌سرعت افزایش می‌یابد که مقام‌های جمهوری اسلامی از پذیرش مسئولیت قتل‌ شهروندان سر باز می‌زنند و آن را به گروه‌های تروریستی و برون‌مرزی منتسب می‌کنند.

در همین زمینه، محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، هدف حکومت از انتساب کشتار معترضان به گروه‌های مسلح خارجی را «زمینه‌سازی برای کشتار گسترده‌تر مردم با استفاده از سلاح‌های جنگی» دانست.

او تاکید کرد که بر مبنای اطلاعات رسیده به این سازمان، «کشتار معترضان تماما به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی انجام شده» و «مسئولیت کشتار معترضان تنها بر عهده جمهوری اسلامی و رهبر آن، علی‌ خامنه‌ای است».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۰ نوامبر ۲۰۲۲