تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در ۱۲ استان کشور در آبان‌ماه بالای ۷۰‌درصد بوده است

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در آبان ماه برای دوازده استان کشور بالاتر از ۷۰ درصد به ثبت رسیده که استان سیستان و بلوچستان با اختلاف در صدر این لیست قرار دارد.

به گزارش اکوایران، تورم نقطه به نقطه سیستان و بلوچستان در آبان ماه ۸۴ درصد برآورد شده، این بالاترین تورم خوراکی‌ها میان تمامی استان‌های کشور محسوب می‌شود. استان لرستان نیز با تورم نقطه به نقطه خوراکی ۷۸درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

به طور کلی می‌توان گفت که ۱۲ استان کشور در آبان، تورم نقطه‌ای خوراکی‌هایشان بالاتر از ۷۰ درصد بوده، به غیر از دو استان فوق مابقی عبارت است از: مازندران، آذربایجان غربی، کرمان، همدان، ایلام، سمنان، هرمزگان، قزوین، خراسان شمالی و البرز.

همچنین تورم نقطه‌ای خوراکی در استان زنجان، حدود ۵۷ درصد بوده که پایین‌ترین نرخ به ثبت رسیده این شاخص محسوب می‌شود، بر این اساس، میان بالاترین و کمترین تورم خوراکی رقم خورده در میان استان‌ها، نزدیک به ۱۷ درصد اختلاف وجود دارد.

تورم نقطه به نقطه در آبان ماه ۴۸.۱ درصد برآورد شده، به بیان ساده‌تر متوسط هزینه‌ای که یک خانواده ایرانی برای تهیه یک سبد مشخصی از کالا و خدمات در آبان امسال انجام داده، نسبت به هزینه‌ای که برای تهیه همین سبد در آبان سال گذشته متحمل شده حدودا یک و نیم برابر شده است.

تورم نقطه به نطقه غیر خوراکی و خدمات در آبان امسال به ۳۷ درصد هم نمی رسد، این در حالی است که تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در همین ماه ۶۷.۷ درصد بوده است.

این امر نشان می‌دهد در یکسال گذشته فشار تورمی بیشتر از سمت افزایش قیمت خوراکی‌ها و مواد غذایی بوده است.

این در حالی است که خبر استعفا یا برکناری رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت ابراهیم رئیسی هم به گوش می‌رسد.

خبرآنلاین می‌نویسد: «میرکاظمی که پدرخوانده اقتصادی دولت بود و علاوه بر سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت را هم هدایت می‌کرد بعد از تقدیم بودجه ۱۴۰۲ به مجلس از سازمان می‌رود. خودش که می‌گوید استعفا داده چندبار ولی شنیده‌ها نشان می‌دهد که کنار گذاشته شده است.

به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران، تیم اقتصادی رئیسی از همان ابتدا شعارزده، کم تجربه و البته به تعبیری «پرمدعا» بود، از وزیر کار و رفاه اجتماعی سابق که گفته بود با وجود گرانی مواد اولیه هنوز هم می‌توان با یک میلیون تومان شغلی را ایجاد کرد گرفته تا وزیر راه و شهرسازی پیشین که گفته بود یک میلیون مسکن در سال خواهیم ساخت.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۷ دسامبر ۲۰۲۲