عفو بین‌الملل: جامعه جهانی نباید فریب ادعاهای مشکوک انحلال گشت ارشاد را بخورد

دوازدهمین هفته اعتراضات ایران درحالی به میانه خود می‌رسد که بر اساس ویدیوها و گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در پی انتشار گسترده فراخوان‌هایی مبنی بر اعتصاب و اعتراض سراسری در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر، برخی از کسبه در شهرهای مختلف با بسته نگه‌داشتن مغازه‌هایشان به این اعتصابات پیوستند. همچنین مردم در تجمع‌های اعتراضی پراکنده در نقاط مختلف کشور شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای، رهبر ایران سردادند.

روند بازداشت معترضان همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها حسین یزدی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت و مدیرمسئول خبرگزاری مبین ۲۴ روز گذشته در اصفهان بازداشت و به زندان دستگرد این شهر منتقل شد. همچنین خبرها از بازداشت سمیرامیس بابایی، نویسنده و مترجم در روز یکشنبه در خانه وی و انتقال او به بند ۲۰۹ زندان اوین حکایت دارد. کانون نویسندگان ایران نیز روز گذشته از بازداشت آیدا عمیدی و روزبه سوهانی، دو عضو هیات دبیران خود خبر داد.

اعتراضات و اعتصابات دانشجویان در همبستگی با معترضان ایران در دانشگاه‌های مختلف کشور همچنان ادامه دارد و فراخوان‌های تازه‌ای برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی دانشجویی در روز ۱۶ آذر، روز دانشجو در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شده است.

عفو بین‌الملل: جامعه جهانی نباید فریب ادعاهای مشکوک انحلال گشت ارشاد را بخورد

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با مشکوک خواندن ادعای انحلال «گشت ارشاد» نوشت: «اظهارات مبهم و متناقض مقامات ایرانی در مورد انحلال «گشت ارشاد» در ایران نباید جامعه بین‌المللی را در مورد اعمال خشونت پیوسته علیه زنان و دختران به وسیله قانون حجاب اجباری و مصونیت عاملین این خشونت، فریب دهد. 

 محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران روز شنبه در جریان یک کنفرانس خبری گفته بود: ««گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد و از همان جایی که در گذشته تأسیس شد از همانجا نیز تعطیل شد. البته قوه قضائیه نظارت‌های خود را بر کنش‌های رفتاری در سطح جامعه ادامه می‌دهد.»

این اظهارات آقای منتظری واکنش‌های بسیاری در پی داشت و نیویورک تایمز روز یکشنبه از لغو گشت ارشاد در پی تداوم اعتراضات در ایران خبر داد.

آندره‌آ زاسه، سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز گذشته درباره لغو گشت ارشاد در ایران گفت: «ایرانی‌ها برای دفاع از حقوق بنیادین خود به خیابان می‌آیند. آنها می‌خواهند آزاد باشند و حتی اگر این تغییر {جمع شدن گشت ارشاد} اعمال شود، باز هم تغییری در این خواست و جنبش ایرانیان ایجاد نخواهد کرد.» 

سازمان عفو بین‌الملل همچنین اضافه کرد: «جامعه جهانی و رسانه های بین‌المللی نباید به مقامات ایرانی اجازه دهند که بر اقدامات خود سرپوش بگذارند.»

تجمع‌های شبانه پراکنده در تهران 


طبق ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تهران شاهد تجمع‌های شبانه پراکنده در چند محله بود. 
محله‌های مجیدیه، ستارخان، اکباتان و … در تهران شاهد برگزاری تجمع‌های شبانه با آتش‌زدن سطل آشغال‌ها و سر دادن شعار بودند.

انتشار عکس‌هایی بدون حجاب از گلاب آدینه 

عکس‌هایی بدون حجاب از گلاب آدینه، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. برخی از این عکس‌ها به نظر می‌رسد در حاشیه اجرای نمایش «پرده‌خانه» به کارگردانی او و نوشته بهرام بیضایی به ثبت رسیده باشد.

قوه قضائیه ایران طی هفته‌های گذشته شماری از بازیگران زن را که عکس‌ها یا ویدئوهایی بدون حجاب از آنها منتشر شده بود بازداشت یا احضار کرد. 

فصیحه رادمنش، رزمی‌کار ایرانی که شعار زن زندگی آزادی روی صورتش نوشته بود، مدال خود را به «مردم برابری‌طلب و آزادی‌خواه ایران» تقدیم کرد

تهدید و پلمپ مغازه‌‌هایی که اقدام به تعطیلی کسب و کار خود کرده‌اند


تصاویر و ویدئوهایی از برخی از نقاط اصفهان منتشر شده است که روی کرکره مغازه‌های بسته شعارهایی مانند «مرگ بر وطن‌فروش»، «مرگ بر کاسب قاتل» و همراه با هشتگ «تحت نظر» نوشته شده است. 

این اقدام در حالی رخ می‌دهد که برخی از رسانه‌های ایران روز گذشته در گزارش‌های تصویری اعلام کردند که وضعیت بازارهای شهرهای مختلف عادی است و مغازه داران به اعتصاب‌های اعلام شده نپیوسته‌اند. 

از سوی دیگر هه‌نگاو با انتشار تصویری نوشت که دادستان پاوه شخصا اقدام به پلمپ مغازه‌های بسته می‌کند. همزمان این رسانه اعلام کرد که اداره اماکن در ایلام نیز اقدام به پلمپ واحدهای صنفی بازاریان کرده است. 

امیرعبداللهیان: پلیس به سمت احدی شلیک نکرده و هیچ فردی در اثر شلیک یا برخورد پلیس کشته نشده است


حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران پس از دیدار با همتای بوسنیایی خود در پاسخ به سوالی درباره اعتراضات ایران گفت: «به عنوان مسئول که از نزدیک تحولات  را رصد می کنم و در بین دانشجویان حضور دارم می‌گویم پلیس به سمت احدی شلیک نکرده و هیچ فردی در اثر شلیک یا برخورد پلیس و نیروهای امنیتی کشته نشده، بلکه در اثر سلاح گرم و سرد آمریکایی ۶۷ پلیس کشته شده است.»

وی افزود: «بخشی از مطالبات در ایران مطالبات مسالمت آمیز مردم است. از شما دعوت می کنم به ایران بیایید و از نزدیک ببینید. در ۸ هفته گذشته موجی از مداخلات خارجی، اغتشاش و ترور طراحی شده علیه مردم ایران شاهد بودیم.»۱۲/۶/۲۰۲۲ 04:20 PM

زنان معترض ایرانی در فهرست ۱۰۰ زن تاثیر گذار بی‌بی‌سی

بی‌بی‌سی فهرست ۱۰۰ زن الهام‌بخش و تاثیرگذار از سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرد. در این میان حضور زنان ایرانی بسیار پررنگ است.

در این فهرست زنان ایرانی که موی خود را به نشانه اعتراض می‌برند، به عنوان نمادی برای اعتراضات ایران که برای بسیاری تاثیر گذار بوده، قرار دارند. همچنین تصویر زنی که موهای خود را از پشت می‌بست و برای شرکت در اعتراضات آماده می‌شد، به عنوان نماد الهام بخش دیگری از اعتراضات ایران در این فهرست قرار دارد.

اما حضور کنشگران، هنرمندان و ورزشکاران زن ایرانی نیز در این لیست چشمگیر است. 

زر امیر ابراهیمی، بازیگر ایرانی برنده بهترین بازیگر زن جشنواره کن

نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست زندانی در ایران

گوهر عشقی، فعال مدنی و مادر ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس ایرانی که در بازداشت پلیس فتا کشته شد.

زهرا محمدی، فعال مدنی و مدرس زبان کردی و مسئول انجمن فرهنگی اجتماعی «نوژین»، در خرداد ۱۳۹۸ بازداشت و در تیر ۱۳۹۹ به اتهام «تشکیل گروه علیه امنیت کشور» به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

نرگس محمدی، روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشر و نامزد دریافت جایز نوبل بازداشت شده در ایران

الناز رکابی، سنگ‌نورد ملی‌پوش ایرانی که همزمان با اعتراضات جاری ایران در مسابقات قهرمانی سنگ‌نوردی آسیا در کره جنوبی بدون حجاب اجباری شرکت کرد.

سپیده قلیان، فعال مدنی و زندانی سیاسی در ایران که در جریان اعتراضات کارگری سال ۹۷ در خوزستان به همراه اسماعیل بخشی و شماری دیگر از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه بازداشت شد.

نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند دو تابعیتی بریتانیایی-ایرانی است که از ۳ آوریل ۲۰۱۶ تا ۱۶ مارس ۲۰۲۲ در ایران بازداشت بود.

رویا پیرایی، دختری که پس از کشته شدن مادرش «با شلیک نیروهای امنیتی» بر مزار او ایستاد و تصویرش به نمادی برای اعتراضات جاری ایران بدل شد.

زنان ایرانی حاضر در فهرست ۱۰۰ زن تاثیرگذار و الهام‌بخش بی‌بی‌سی در سال ۲۰۲۲ هستند.

رزمی‌کار ایرانی، مدال برنز خود را به مردم برابری‌طلب و آزادی‌خواه ایران تقدیم کرد.

 فصیحه رادمنش، رزمی‌کار ایرانی که در مسابقات بین‌المللی موی‌تای ترکیه موفق به کسب مدال برنز شد، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «فریاد شعار، زن، زندگی‌، آزادی به عنوان عضو کوچکی از جامعه رزمی ایران، کمترین کار در جهت حمایت از سرزمینم ایران بود.» 

مسابقات بین‌المللی موی‌تای آنتالیا از ۲۲ تا ۲۷ نوامبر (۲ تا ۶ آذر) در ترکیه برگزار شد و خانم رادمنش در این مسابقات به طور مشترک به مقام سوم دست یافت.

سپاه: شبکه ۱۲ نفره مرتبط با خارج از کشور و با هدایت عواملی در آلمان و هلند دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری ایلنا، روابط عمومی سپاه روح‌الله استان مرکزی مدعی شده که ۱۲ نفر از عناصر «مرتبط با خارج از کشور که با هدایت عوامل ساکن در آلمان و هلند ضمن فعالیت علیه امنیت ملی با تهیه سلاح جنگی قصد اقدامات خرابکارانه داشتند» را پیش از «هرگونه اقدامی» بازداشت کرده است.

ساعاتی پیش نیز وزارت اطلاعات مدعی بازداشت ۱۰ نفر از عوامل سازمان مجاهدین خلق شد.

هویت هیچ‌کدام از این افراد همچنان مشخص نیست.

این درحالی است که بر اساس آخرین آمار خبرگزاری هرانا تاکنون ۱۸ هزار ۲۱۵ نفر در اعتراضات جاری ایران بازداشت شده‌اند و تنها هویت ۳۵۸۰ نفر شناسایی شده است. 

تسنیم ویدیویی از توماج صالحی منتشر کرد

خبرگزاری تسنیم ویدیویی از توماج صالحی، رپر معترض منتشر کرد. در این ویدیو که با صحنه‌هایی از یکی از موزیک ویدیوهای او شروع می‌شود، آقای صالحی در اتاق بازجویی و درمقابل بازجو به تصویر کشیده شده است. او که گویا برگه اعترافات خود را به بازجو تحویل می‌دهد، می‌گوید: «موسیقی می‌تواند مولد خشونت باشد. این اشتباه از من بوده، بابتش از خود شما و از جامعه معذرت می‌خواهم به خاطر این که خشونتی را تولید کردم. ای کاش می‌توانستم برعکسش را تولید کنم.»

آقای صالحی در این ویدیو بسیار لاغرتر از آخرین تصویرهای پیش از بازداشتش به نظر می‌رسد.

این درحالی است که در روزهای اخیر پخش ویدیوهایی از «اعترافات اجباری» برخی از معترضان بازداشت شده نگرانی‌ها را در رابطه با سرنوشت آن‌ها افزایش داده است.

تصویر جدید از توماج صالحی

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۷ دسامبر ۲۰۲۲