رژیم اسلامی حکم اعدام یکی از معترضان را اجرا کرد

حکومت اسلامی یکی از معترضان با نام «محسن شکاری» را که متهم به بستن خیابان ستارخان در روز ۳مهر گذشته و مجروح کردن یک نیروی امنیتی بود، اعدام کرد.

به گزارش خبرگزاری «میزان»،‌ رسانه قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی، محسن شکاری که ۳مهر۱۴۰۱، خیابان ستارخان تهران را بست و یکی از مامورین حافظ امنیت را با قمه مجروح کرد، صبح امروز ۱۷آذر اعدام شد.

این در حالی است که سازمان‌های حقوق‌بشری در چند هفته اخیر در مورد احکام فله‌ای اعدام در ایران ابراز نگرانی کرده بودند و سازمان‌های بین‌المللی تلاش داشتند تا ایران را در مورد سرکوب خشونت باز معترضان تحت فشار قرار بدهند. این اولین اعدام اعتراضات اخیر است. در حالی که دست‌کم ۱۰ حکم اعدام دیگر برای معترضین در دادگاه‌هایی فرمایشی صادر شده است.

«میزان» هم‌چنین مدعی شده که «براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، محسن شکاری به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مامور بسیج حین انجام وظیفه و مسدود کردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شده بود.»

محسن شکاری فرزند مسعود، ۳مهر دستگیر شده بود و اولین جلسه دادگاه وی در مورخه ۱۰ آبان ماه برگزار شد.

دادگاه انقلاب تهران علت محارب تشخیص دادن محسن شکاری را، کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مامور حافظ امنیت حین انجام وظیفه و مسدود نمودن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه اعلام کرده بود.

در این مرحله، پرونده پس از فرجام‌خواهی متهم برای بررسی‌های دقیق تر، به دیوان عالی کشور ارسال شد. در نهایت، حکم صادره پس از بررسی در دیوان عالی کشور، مورد تایید قرار گرفت و صبح امروز، ۱۷آذر حکم اجرا شد.

«میزان» ادعا کرده که وکیل شکاری فرجام خواهی کرده اما دیوان عالی کشور آن را به دلیل اینکه اتهامات شکاری « مصادیق (من شهر السلاح لاخافه الناس)، یعنی بزه محاربه است و دادنامه صادره از این جهت منطبق با موازین شرعی و قانونی است» نپذیرفته است.

از آغاز اعتراضات سراسری مردم ایران از ۲۵شهریور تاکنون، بیش از ۱۸هزار شهروند معترض دستگیر شدند و بسیاری از آنان در انتظاری برگزاری دادگاه‌های فرمایشی خود هستند و معلوم نیست با چه احکامی مواجه خواهد شد.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۸ نوامبر ۲۰۲۲