تجمع‌ها در ۲۷ شهر و اعتصاب‌ها در ۲۲ شهر ایران ادامه یافتند

خیزش انقلابی مردم ایران در پاسخ به فراخوان‌های سراسری میانه آذرماه، روز چهارشنبه، شانزدهم آذر، آخرین روز خود را پشت سر گذاشت. این روز با اعتصاب‌ اصناف شهرهای مختلف و اعتراض‌های دانشجویی آغاز شد و پس از آن، تا پاسی از شب در خیابان‎‌‌های شهرهای مختلف ایران ادامه یافت.

بر اساس ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌‎های اجتماعی، اعتراض‌های مردمی دست‌کم در ۲۷ شهر تا پاسی از شب ادامه داشته و شهرهای تهران، اردکان، اصفهان، سنندج، نجف‌آباد، مشهد، یاسوج، قروه، ارومیه، دره‌شهر، بومهن، رودسر، رشت، قزوین، اراک، سقز، مریوان، لاهیجان، سراب، رودسر، جوانرود، شاهین‌شهر، سرابله، گوهردشت، یزد، کرج و بوکان صحنه این تجمع‌های اعتراضی بوده‌اند.

اعتصاب‌های سراسری روز شانزدهم آذر نیز در دست‌کم ۲۲ شهر ادامه یافت و کسبه و بازاریان تهران، سنندج، سقز، مرودشت، قزوین، اصفهان، بهبهان، اسفراین، تربت‌جام، فولادشهر، بابل، اراک، کوزران، نجف‌آباد، زاهدان، شیراز، زرین‌شهر، بانه، سرابله، دیواندره، لاهیجان و بوشهر با وجود تهدیدها و فشارهایی مانند پلمب مغازه‌ها و احضار کاسبان، به اعتصاب ادامه دادند.

دست‌کم ۲۵ دانشگاه نیز در اعتراض‌های دانشجویی روز دانشجو و اعتصاب‌‎های سراسری شرکت کردند. با وجود فشارهای امنیتی و تسخیر دانشگاه‌ها و حضور گسترده نیروهای حراست و بسیج و همچنین برگزاری مراسم‌های حکومتی در دانشگاه‌ها، دانشجویان بار دیگر کلاس‌های درس را تحریم و در دانشگاه‌ها تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در رسانه‌های اجتماعی ویدیوهایی از دانشگاه‎‌های سوره، هنر اصفهان، تربیت مدرس، نوشیروانی بابل، علامه، فردوسی مشهد، امیرکبیر، هنر و معماری پارس، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران، شمال آمل، جندی‌شاپور اهواز، بهشتی، شریف، خوارزمی، آزاد خوراسگان اصفهان، خواجه‌ نصیرالدین طوسی، دانشگاه تهران، آزاد علوم و تحقیقات، آزاد تهران‌مرکز، آزاد رشت، دانشگاه گیلان، آزاد مشهد، آزاد تهران شمال، دامغان و هنر تهران منتشر شد.

بر اساس اعلام خبرگزاری هرانا، تا روز شانزدهم آذر، یک هزار و ۱۵۹ تجمع شهری و دانشگاهی در ایران برگزار شده و تعداد شهرهای معترض به ۱۶۰ شهر رسیده است. تا روز چهارشنبه، ۱۴۰ دانشگاه به جمع دانشگاه‎‌های معترض در خیزش سراسری مردم ایران پیوسته‌اند. درهمین حال، ۱۸ هزار و ۲۴۲ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند و آمارها حاکی از آن است که تاکنون دست‌کم ۴۷۵ نفر از معترضان در این خیزش انقلابی جان خود را از دست داده‌اند که از این میان، ۶۵ نفر زیر ۱۸ سال‌ سن دارند.

اعتراض‌های شبانه تهران در محلات مختلف این شهر برقرار بود. با توجه به قرار قبلی برخی گروه‌های اعتراضی، جمعی از مردم تهران در خیابان‌های انقلاب و آزادی تجمع کردند و مسیر خیابان انقلاب تا میدان آزادی تا پاسی از شب صحنه حضور گسترده مردم و تعقیب و گریز ماموران امنیتی و انتظامی بود. ویدیوهای منتشرشده از میدان آزادی هم از جو به‌شدت امنیتی در این منطقه در شامگاه شانزدهم آذر خبر می‌دهد.

در یکی از ویدیوهای منتشرشده، نیروهای سرکوبگر مستقر در بالای برج آزادی دیده می‌شوند و دورتادور این برج هم ماموران تک‌تیرانداز حضور دارند. در مسیرهای منتهی به میدان آزادی نیز ترافیک سنگینی وجود داشت و مردم همگی به سمت این میدان راه افتاده بودند. معترضان سوار بر ماشین‌ در خیابان‌های اصلی تهران مانند شریعتی، ولی‌عصر، انقلاب و… حضور داشتند و با زدن بوق‌های اعتراضی و در آوردن حجاب اجباری، علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

معترضان تهرانی در محله‌های شریعتی، تهرانپارس، صادقیه، بلوار فردوس، سعادت‌آباد و… نیز تجمع‌های پراکنده‌‎ای برگزار کردند.

روز چهارشنبه اتوبوس‌های بی‌آر‌تی و ایستگاه‌های مترو نیز مکانی برای شکل‌گیری اعتراض‌های مردم تهران بودند. معترضان در ایستگاه‌های اتوبوس، ایستگاه‌های مترو دکتر معین، آزادی، تئاتر شهر و صادقیه و همچنین داخل اتوبوس‌ها علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. علاوه بر آن، در تجمع اعتراضی شامگاه چهارشنبه در شهرک چیتگر تهران، معترضان به یاد خدانور لجه‌ای حرکتی نمادین اجرا کردند و شعارهایی از جمله «خامنه‌ای ضحاک، می‌کِشیمت زیر خاک» سر دادند.

مراسم چهلم جواد حیدری، از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران، نیز در شهر قزوین برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این مراسم با سر دادن شعار «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» و «مرگ بر دیکتاتور» با خیزش انقلابی مردم ایران همراهی کردند.

اردکان یزد یکی از شهرهایی بود که برای اولین بار در آن تجمع‌های اعتراضی شکل گرفت و شب شانزدهم آذر به جمع شهرهای به‌خروش‌آمده ایران اضافه شد. معترضان در این شهر تا پاسی از شب در خیابان‌ها علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دادند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۸ دسامبر ۲۰۲۲