بحران آلودگی هوا؛ تمام مدارس و دانشگاه‌های تهران تا سه‌شنبه غیرحضوری شد

در پی کسری گاز و استفاده از سوخت‌های آلاینده در بخش نیروگاه‌های برقی و صنایع، آلودگی هوای کلانشهرهای کشور به وضعیت هشدار رسیده است.

کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران روز شنبه ۲۶ آذرماه اعلام کرد تمامی مهدکودک‌ها، مدارس و دانشگاه‌های تهران تا سه‌شنبه تعطیل است.

بر اساس داده‌های سازمان «شاخص جهانی آلودگی هوا» تهران در روز جاری یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان بوده و شاخص آلودگی با درجه ۱۹۸ (خیلی ناسالم) گزارش شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نیز از آماده باش دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران خبر داد و گفت: «ضروری است که نیروهای امدادی در اوقات اضطرار آلودگی هوا به حالت آماده‌باش کامل باشند. همچنین شهروندان حتما باید از تردد غیرضروری در سطح شهر پرهیز کنند».

ایران طی چند سال گذشته به خاطر عدم توسعه مناسب میادین گازی و ادامه اتلاف گسترده گاز، خصوصا در مرحله تولید و انتقال، با کسری روزانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز در فصول سرد مواجه شده است، رقمی عظیم که معادل ۱.۵ برابر متوسط مصرف گاز ترکیه است. اتلاف گاز ایران فقط در مرحله تولید و مشعل‌سوزی گاز به خاطر نبود تجهیزات جمع‌آوری آن، روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب است.

دولت برای جبران کسری گاز، مازوت‌ و گازوئیل‌سوزی در بخش نیروگاه‌های برقی و صنایع را افزایش می‌دهد که باعث آلودگی شدید هوا می‌شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲