اعتراضات ایران؛ تداوم تجمعات خیابانی

هفته پانزدهم اعتراضات ایران در حالی ادامه دارد که شب گذشته برخی از شهرها صحنه تجمع مردم معترض بودند. بر اساس ویدیوها و گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، در مناطق نارمک در شرق و پونک، جنت‌آباد و شاهین جنوبی در غرب تهران و همچنین مهرشهر کرج معترضان با تجمع علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. همچنین در شهرهای مهاباد و بوکان در استان آذربایجان غربی و آمل در استان مازندران نیز معترضان به خیابان آمده و شعارهای ضد حکومتی سردادند. 

حمایت‌های بین‌المللی از معترضان ایرانی همچنان رو به افزایش است. نمایندگان کنگره ایالات متحده روز گذشته از تصویب لایحه‌ای با عنوان «قانون ۲۰۲۱ مربوط به آزار و اذیت و هدف‌گیری غیرقانونی افراد» خبر دادند. بر اساس این قانون، وزارت خارجه آمریکا موظف شده است که به‌صورت دوره‌ای، هویت افراد خارجی را که از طرف حکومت ایران «آگاهانه مسئول نظارت، آزار و اذیت، زندانی کردن یا کشتن شهروندان ایران یا آمریکا» هستند، به کنگره این کشور گزارش دهد.

قوه قضائیه شب گذشته ویدیویی مبنی بر اتهامات محمد قبادلو، معترض ۲۲ ساله منتشر کرد. با توجه به این که چنین ویدیوهایی پیشتر درباره مجیدرضا رهنورد و محسن شکاری، دو معترض اعدام شده هم منتشر شده بود، نگرانی‌ها درباره احتمال اعدام قریب‌الوقوع آقای قبادلو افزایش یافته است. 

آخرین اخبار و گزارش‌های مرتبط با اعتراض‌ها در ایران در روز دوشنبه ۵ دی (۲۶ دسامبر) را می‌توانید در این صفحه پیگیری کنید.

ایلان ماسک: نزدیک به ۱۰۰ استارلینک در ایران فعال است


ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس در توییتی گفت که نزدیک به ۱۰۰ استارلینک در ایران فعال است. 


وی این توییت را زیر ویدئویی از ایران که وضعیت خیابان‌‌های این روزها را نشان می‌داد نوشت و توضیح بیشتری ارائه نکرد. 

پدر محمد قبادلو: فرصت زندگی دوباره به پسر مریضم بدهید
 

پدر محمد قبادلو که حکم اعدام پسرش تایید شده است در ویدئویی با معرفی خود به‌عنوان جانباز شیمیایی جنگ ایران و عراق گفت که پسرش مبتلا به بیماری دو قطبی است و خواستار عفو او شد. 
وی در این ویدئو از خانواده آقای کرم پور، عذرخواهی و درخواست گذشت از قصاص «پسر مریضش»را کرد. 

محمد قبادلو به اتهام «محاربه» به «اعدام» محکوم شده است.
اتهام‌ وی اصابت خودروی پیکان به ماموران و کشته شدن یک استوار و مجروح شدن پنج مامور انتظامی عنوان شده است.

رابرت مالی: بسیاری در ایران در خطر اعدام هستند


رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در توییتی نوشت که ایران از سپتامبر ماه صدها معترض را به ده‌ها سال زندان محکوم کرده است. دو نفر اعدام شدند و بسیاری هنوز در خطر هستند. طبق گزارش‌ها، هزاران نفر به دلیل تظاهرات مسالمت آمیز علیه رژیم در بازداشت هستند.»

استاد بزرگ شطرنج ایران بدون حجاب اجباری در مسابقات جهانی

سارا خادم الشریعه، استاد بزرگ شطرنج ایران در مسابقات قهرمانی جهان در قزاقستان بدون حجاب اجباری مسابقه داد.

رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان بریتانیا به همه غربی‌ها از جمله شهروندان دوتابعیتی توصیه کرد ایران را ترک کنند

الیشیا کِرنز، رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان بریتانیا گفت که جمهوری اسلامی نشان داده است که از بازداشت شهروندان دوتابعیتی خوشحال می‌شود زیرا به دنبال تشدید اعتراضات در پی سرزنش غرب است.

وی همچنین افزود: «نگرانی من خیلی جدی است. درواقع جمهوری اسلامی نشان داده است که از بازداشت هر کسی که تابعیت دوگانه داشته باشد خوشحال می‌شود. اگر من یک تبعه بریتانیایی در ایران بودم، حتما این کشور را ترک می‌کردم. زیرا شواهدی وجود دارد که حکومت ایران می‌تواند از آن‌ها برای بازی‌های سیاسی خود استفاده کند و آن‌ها ممکن است با رفتار وحشیانه‌ای از طرف حکومت ایران مواجه شوند. من همه شهروندان غربی را به ترک ایران تشویق می‌کنم.» 

روز گذشته سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای مبنی بر بازداشت ۷ نفر از معترضان از جمله چند فرد «دوتابعیتی» در استان کرمان، این معترضان را «عناصر اصلی و لیدرهای» شبکه‌ای معرفی کرد که با «افرادی در بریتانیا» در تماس بودند. 

 ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری امروز خود درباره بیانیه سپاه مبنی بازداشت ۷ نفر از معترضان از جمله چند فرد دوتابعیتی و ارتباط آن‌ها با بریتانیا گفت: «در جریان اغتشاشات اخیر، تعدادی از شهروندان اروپایی در اغتشاشات بازداشت شدند و برخی از آنها پرونده هایشان مشخص است و به کشورهای متبوع آنها داده شده است و نقش شهروندان تعدادی مشخص از کشورها به خصوص کشورهای اروپای غربی کاملا مشخص است و برخی از آن ها شرایطشان روشن تر است و برخی از ان ها مورد سواسنفاده قرار دارند.»

الیشیا کرنز

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا باز هم از زنان معترض ایران حمایت کرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در توئیتی با حمایت از زنان معترض ایرانی نوشت: «در حمایت از زنان شجاع ایرانی، جامعه جهانی ایران را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اخراج کرد. مبارزه برای حقوق آن‌ها ادامه دارد. ما خواهان آزادی بی قید و شرط تمام کسانی هستیم که برای بدست آوردن آزادیشان در ایران زندانی هستند.»

معاون استانداری خراسان جنوبی: هیچ دستگاهی در این استان، حق ارائه خدمات به افرادی که کشف حجاب کرده‌اند را ندارد

به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا طالبی، معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی گفت: «هیچ دستگاه، نهاد، موسسه، بانک، شرکت و… در این استان، حق ارائه خدمات به افرادی که کشف حجاب کرده‌اند را ندارد.»

آقای طالبی با اشاره به اعتراضات جاری ایران افزود: «با تلاش رسانه‌های ضدانقلاب، متأسفانه به برخی افراد این‌گونه القا شده که نظام و انقلاب نسبت به مسئله رعایت حجاب، کوتاه آمده است.  در صورت مشاهده پاسخگویی ادارات به افراد کشف‌حجاب‌کرده، مدیر و مسئول آن مجموعه باید پاسخگوی این قصور و خطا باشد.»

توضیح یک مقام امنیتی درباره نشاندن پرواز همسر و دختر علی دایی در فرودگاه کیش

خبرگزاری ایسنا به نقل از یک مقام امنیتی درباره علت نشاندن هواپیمای همسر و دختر علی دایی در فرودگاه کیش و جلوگیری از خروج آن‌ها به مقصد دوبی نوشت: «همسر علی دایی به دلیل فعالیت در فراخوان اعتصابات از سوی مراجع امنیتی ممنوع الخروج شده بود.»

این مقام امنیتی همچنین مدعی شده است که همسر علی دایی «طی یک فرایند غیرقانونی در اخذ مجوز خروج، در حال خروج از کشور بوده که پس از اطلاع مراجع امنیتی و با مجوز مقامات قضایی از خروج وی جلوگیری شده است.»

وی درباره دختر آقای دایی افزوده است: «دختر علی دایی مشکلی برای خروج از کشور نداشته و به دلیل وضعیت به وجود آمده برای مادرش از ادامه پرواز به مقصد دوبی باز مانده است.»

علی دایی در واکنش به این اتفاق گفت: «اگر ممنوع‌الخروج بودند که باید سیستم پلیس گذرنامه نشان می‌داد. هیچ‌کس هم درباره این موضوع به من جوابی نداده است. واقعا نمی‌دانم دلیل این کارها چیست؟ آیا می‌خواستند تروریست بازداشت کنند؟ همسرم و دخترم برای یک سفر چند روزه قرار بود به دوبی بروند و برگردند. حتی دوشنبه هفته آینده زمان پرواز برگشت آنها بود. چیزهایی در زندگی‌ام می‌بینم که باورش برایم خیلی سخت است. آنها کاملا قانونی از محل بررسی پاسپورت عبور کرده‌اند و سوار هواپیما شده‌اند اما از دوبی این‌ همه مسافر را برگرداندند تا همسر و دختر من را پیاده کنند. اگر مشکلی بوده چرا آنها را بازداشت نکردند؟ اگر مشکلی نیست چرا آنها را برگردانده‌اند.»

علی دایی/ عکس از شرق

نرگس حسینی به قید وثیقه آزاد شد

فهیمه حسینی، خواهر نرگس حسینی، فعال مدنی و حقوق زنان اهل کاشان، در توئیتی از آزادی خواهرش با وثیقه یک میلیاردی خبر داد.

خانم حسینی که به عنوان دومین دختر انقلاب شناخته می‌شود، دومین فردی بود  که پس از حرکت نمادین ویدا موحد در اعتراض به حجاب اجباری، به صورتی مشابه با برداشتن حجاب خود در ۹ دی ۱۳۹۶ در خیابان انقلاب اسلامی، به اعتراض به حجاب اجباری پرداخت. وی در همان روز بازداشت و سپس دز ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ با قرار وثیقه ۶۰ میلیونی آزاد شد.

نرگس حسینی همزمان با اعتراضات جاری ایران، در روز اول مهر ۱۴۰۱ در کاشان مجددا بازداشت شده بود. 

برگزاری مراسم چهلم دانیال پابندی، از کشته‌شدگان اعتراضات سقز

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، مراسم چهلم دانیال پابندی، نوجوان ۱۷ ساله کشته شده در جریان اعتراضات جاری ایران در شهر سقز برگزار شد. مردم معترض بر مزار وی تجمع کرده و شعار سردادند. 

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲