واکنش وزارت خارجه رژیم اسلامی به دعوت‌نشدن در کنفرانس امنیتی مونیخ

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه رژیم اسلامی، عدم دعوت از مقامات این کشور برای حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ را اقدامی «سیاسی» دانست و هشدار داد، جمهوری اسلامی این اقدام را «نقض غرض» تلقی خواهد کرد.

کنعانی، دوشنبه ۲۴ بهمن در نشست مطبوعاتی این وزارت‌خانه از عدم دعوت مقامات جمهوری اسلامی برای حضور در این نشست مهم امنیتی انتقاد کرد و افزود، تأثیر جمهوری اسلامی در امنیت منطقه «غیرقابل انکار» است.

کریستوف هویزگن، مدیر کنفرانس امنیتی مونیخ در این زمینه به خبرنامه «گلوبال اینسایدر» گفته بود، برگزارکنندگان این نشست تصمیم گرفته‌اند، مقامات سه کشور ایران، روسیه و کره‌شمالی را به این نشست امنیتی دعوت نکنند.

هویزگن با اشاره به «نفی حق موجودیت اسرائیل» توسط جمهوری اسلامی و اقدامات تهران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای گفت: «هنگامی که مذاکرات اتمی در جریان بود، مدیر پیشین کنفرانس امنیتی همیشه [از آن‌ها] دعوت می‌کرد. اما اکنون و پس از نقض قوانین بین‌المللی و حمله وحشیانه سپاه پاسداران و پلیس علیه شهروندان این کشور، ما دیگر هیچ دعوت‌نامه‌ معتبری برای جمهوری اسلامی نداریم.»

او در ادامه اشاره‌ای به حضور مخالفان جمهوری اسلامی و مخالفان دولت روسیه در این نشست نکرد، اما برخی از آن‌ها پیشتر خبر داده بودند که برای شرکت در کنفرانس سال جاری به شهر مونیخ سفر خواهند کرد.

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی در این زمینه افزود، او و شاهزاده رضا پهلوی، این ماه در پنجاه و نهمین دوره کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت خواهند کرد.

این کنفرانس که ابتکار بین‌المللی آلمان است، از ۲۸ تا ۳۰ بهمن برگزار خواهد شد. در این کنفرانس هیچ‌ تصمیمی سیاسی به صورت رسمی اتخاذ نخواهد شد، اما با توجه به رایزنی مهم‌ترین مقامات امنیتی منطقه و جهان در این نشست، کنفرانس امنیتی مونیخ از اهمیت ویژه‌ای در تقویم سیاسی سال برخوردار است.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی، ۱۴ فوریه ۲۰۲۳