بریتانیا اسناد انتقال سلاح از ایران برای حوثی‌ها را به سازمان ملل ارائه کرد

نیروی دریایی بریتانیا اعلام کرد، محموله‌ای شامل موشک‌های زمین‌به‌هوا و موتور موشک‌ کروز متعلق به سپاه پاسداران را رهگیری کرده است که به‌ احتمال‌ زیاد در حال ارسال برای حوثی‌های یمن بود. بریتانیا می‌گوید اسناد مربوط به این محموله را به سازمان ملل متحد ارائه کرده است تا ثابت کند جمهوری اسلامی ایران قطعنامه‌های این سازمان را نقض می‌کند. یک مقام بریتانیایی که نخواست نامش فاش شود در همین زمینه گفت که این نخستین بار است که ما توانسته‌ایم شواهدی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کنیم که ارتباط مستقیم حکومت ایران و تامین این سلاح‌ها را اثبات می‌کند.

بر مبنای این گزارش که روز دوشنبه ۲۴ بهمن (۱۳ فوریه) منتشر شد، نیروی دریایی بریتانیا ژانویه ۲۰۲۲ در دریای عمان، یک قایق تندرو حاوی سلاح از جمله موشک‌های زمین‌به‌هوا مجهز به کلاهک، موتور جت موشک‌ کروز و یک پهپاد کوادکوپتر را توقیف کرد. هنگامی‌ که مهندسان وزارت دفاع بریتانیا در لندن حافظه داخلی این پهپاد را رمزگشایی کردند، درباره ۲۲ پرواز آزمایشی در ستاد فرماندهی هوافضای سپاه پاسداران ایران در تهران اطلاعاتی در آن پیدا کردند. این رمزگشایی ارتباط محموله با سپاه پاسداران را آشکار کرد.

اسکای نیوز، به نقل از مقام‌های دریایی بریتانیا نوشت که اشتباه نظامیان جمهوری اسلامی ایران در پاک نکردن حافظه این پهپاد موجب شد منبع محموله در حال ارسال آشکار شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران همواره می‌کوشد برای متحدان خود در منطقه به‌طور پنهانی سلاح و موشک ارسال کند. این کار برای جلوگیری از به‌ جا گذاشتن شواهدی مبنی بر نقض قطعنامه‌های سازمان ملل انجام می‌شود تا خطر تحریم‌های بیشتر علیه حکومت ایران کاهش یابد.

جمهوری اسلامی ایران به نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد به دلیل زیر پا گذاشتن قانون منع ارسال پهپاد و موشک به کشورهای دیگر متهم است. با این حال تلاش می‌کند روی صادرات پهپاد و موشک سرپوش بگذارد و معمولا این اخبار را تکذیب می‌کند.

نیروی دریایی آمریکا نیز آذرماه ۱۴۰۱ (دسامبر ۲۰۲۲) اعلام کرد یک کشتی ماهیگیری حامل تسلیحات قاچاق را در مسیر ایران به یمن توقیف کرده است. در این گزارش آمده بود کشتی مذکور حامل بیش از ۵۰ تن مهمات، فیوز و سوخت موشک بوده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات‌متحده حدود یک ماه قبل از آن هم کشتی ماهگیری دیگری را در دریای عمان توقیف کرد که به‌طور غیرقانونی کمک‌های تسلیحاتی را از ایران به یمن ارسال می‌کرد.

قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و بریتانیا موضوعی است که از مدت‌ها پیش مطرح بود اما شروع خیزش سراسری ایرانیان از یک سو و ارسال پهپادهای سپاه پاسداران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین از سوی دیگر موجب شد کشورهای غربی بررسی این موضوع را در اولویت بگذارند. اسناد مربوط به قاچاق سلاح از ایران می‌تواند موانع و پیچیدگی‌های مربوط به تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را تسهیل کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۴ فوریه ۲۰۲۳